Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

IC Companys sælger fire mærker til DK Company

Fremover vil IC Companys fokusere forretningen inden for Premium-segmentet, hvor virksomheden de seneste år har leveret kraftig vækst og solid indtjening, lyder det i en meddelelse.
Fremover vil IC Companys fokusere forretningen inden for Premium-segmentet, hvor virksomheden de seneste år har leveret kraftig vækst og solid indtjening, lyder det i en meddelelse.

FashionForum har netop modtaget følgende pressemeddelelse fra IC Companys:

“IC Companys har i dag underskrevet en aftale med DK Company om salg af de fire brands InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury samt COMPANYS butikskonceptet, som tilsammen udgør Mid Market-divisionen. Fremover vil IC Companys fokusere forretningen inden for Premium-segmentet (Tiger of Sweden, By Malene Birger og Peak Performance), hvor virksomheden de seneste år har leveret kraftig vækst og solid indtjening.

IC Companys har i de sidste to år taget flere initiativer i retning af at forenkle en kompleks forretning for at sikre et stærkere forretningsfokus og bedre indtjening i IC Companys. Sidste år blev mærkerne Jackpot og Cottonfield solgt til COOP. Salget af Mid Market-divisionen skal derfor ses som en ny strategisk milepæl for IC Companys, der fremadrettet udelukkende vil fokusere på mærker i Premium-segmentet.

Om baggrunden for salget forklarer adm. direktør, Mads Ryder:

”Vi ønsker at skabe forudsætningerne for, at vi i højere grad kan realisere det potentiale, som vores Premium-brands besidder – det skal ske ved et endnu skarpere fokus. I stedet for at være gode til en masse ting, skal vi være de bedste til én ting.”

Premium mærkerne har leveret gode resultater

I Premium-segmentet har IC Companys de tre populære mærker Tiger of Sweden, Peak Performance og By Malene Birger. De har tilsammen leveret en gennemsnitlig årlig vækst på 8 pct. de seneste tre år og vurderes forsat at have et stort internationalt vækstpotentiale.

”Vi er af den klare overbevisning, at IC Companys vil opnå bedre resultater i fremtiden med et skarpt fokus på at drive mode- og sportsbrands i Premium segmentet. Det er et attraktivt marked med solide vækstrater og gode indtjeningsmuligheder, hvilket vi også har bevist med især Tiger of Sweden og By Malene Birger de seneste år,” siger Mads Ryder.

Fortsat udvikling af Mid Market brands kræver en ny ejer

”Vi har gennem en årrække brugt mange ressourcer på at udvikle vores Mid Market-brands, som alle i dag er stærke og veldrevne mærker med en høj kendskabsgrad i deres kernemarkeder.”

“Og vi har på trods af en faldende omsætning forbedret indtjeningen i forretningen. Det ses tydeligt af vores seneste halvårsregnskab, hvor Mid Market-forretningen realiserede et resultat på 21 mio. kr. mod 11 mio. kr. året før. Men det vil kræve yderligere investeringer og specialiserede kræfter at tage ambitionerne for mærkerne et skridt videre.”

“Det er derfor vores vurdering, at DK Company er en bedre fremtidig ejer af de fire brands, da DK Company har deres strategiske fokus på Mid Market-segmentet,” forklarer Mads Ryder.

En lovende fremtid for IC Companys

Mads Ryder udtrykker i meddelelsen stor tilfredshed med den opnåede aftale med DK Company.

”Det er endnu et stort skridt i den rigtige retning. Med frasalget er vi nu klar til de næste skridt for IC Companys. Og når vi nu fremadrettet kan fokusere rent på Premium segmentet, får vi derved de bedste forudsætninger for at gøre IC Companys til en succes – med vækst og øget indtjening i fremtiden.”