Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Herretøjsbutikker skal satse på loyale kunder

”Hvis mænd har haft en god købsoplevelse, har de i højere grad tendens til at vende tilbage end kvinder," siger retailmanager hos Getro. Amerikansk forskning bakker op.
”Hvis mænd har haft en god købsoplevelse, har de i højere grad tendens til at vende tilbage end kvinder," siger retailmanager hos Getro. Amerikansk forskning bakker op.

FashionForum bringer i disse uger i samarbejde med KEA Design/Business en række artikler skrevet af studerende på forløbet KEA Communication Design. De studerende har arbejdet med journalistisk mode- og trendkommunikation, og opgaven bestod i at identificere og afdække en trend, som efterfølgende skulle foldes ud i en artikel målrettet FashionForum – her er resultatet. 

Af Cathrine Egelund

Vil man være konkurrencedygtig i modebranchens detailhandel, er det vigtigt ikke at glemme mændenes behov. De er nemlig langt mere loyale end kvinder. Når man først har fanget manden som kunde, er der stor sandsynlighed for, at han vil komme tilbage igen og igen. Desuden langer mænd betydeligt flere penge over disken, når de shopper. Det viser en undersøgelse af Ph.d. Daniel Kruger fra University of Michigan.

Samtidigt er der stor sandsynlighed for, at manden gentagne gange vender tilbage, hvis han har haft succes med en købt vare i en given butik. Retail manager hos Getro A/S, som driver herretøjsmærket Fred & The Legends butikker i København, Christian Martin, forklarer:

”Hvis mænd har haft en god købsoplevelse, har de i højere grad tendens til at vende tilbage end kvinder.”

Derfor er det vigtigt for herretøjsbutikker, at sørge for, at manden får den gode oplevelse.

Butikker med varer af høj kvalitet eller unikke historier vil her have en klar fordel, da de allerede imødekommer mandens behov.

Butikker mærker tendensen

Christian Martin nikker genkendende til tendensen:

”Min oplevelse er, at mandlige kunder har et helt andet købe mønster end kvindelige – de er langt mere kræsne, produkt-bevidste og loyale. Vi har mange ‘livstidskunder’, som kun vil handle hos os og udvalgte andre butikker i hovedstaden.”

Getro A/S beskæftiger sig både med herretøj og kvindetøj, og Christian Martin mærker en tydelig forskel på de to varegrupper.

”Vores snit-ekspeditioner ligger på 2-3.000 kr. pr. kunde. Mændene er generelt ikke så pris-følsomme, hvis det er det rigtige mærke og den rigtige model,” fortsætter Christian Martin.