Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Analytiker: Det danske forbrug ligger stadig stille

En lille fremgang i detailsalget i februar tyder på, at danskerne stadig ikke har iklædt sig spenderbukserne, mener analytiker fra Nykredit.
En lille fremgang i detailsalget i februar tyder på, at danskerne stadig ikke har iklædt sig spenderbukserne, mener analytiker fra Nykredit.

Det samlede danske detailsalg er i februar måned kun vokset med godt et halvt procentpoint, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Den omend beskedne vækst drives imidlertid blandt andet af salget af tøj, der set for sig selv er steget med 3,5 pct. i februar sammenlignet med januar. Dog er der – sammenlignet med februar i fjor – ikke desto mindre tale om et fald på 1,1 pct. i beklædningssalget

Tore Stramer, der er chefanalytiker i Nykredit siger til Børsen.dk:

“Det er langt fra en prangende fremgang (i det samlede detailsalg, red.). Således er detailsalget kun steget med 0,1 pct. fra september-november til december-februar. Altså er der dømt stort set stilstand i detailsalget. Der er dermed heller ikke noget, der umiddelbart tyder på, at danskerne har fået spenderbukserne på her i det nye år efter et 2013 hvor forbruget lå bomstille.”

Kigger man alene på onlinehandlen, steg salget af varer over nettet med omtrent en sjettedel i januar i år sammenlignet med samme måned sidste år. Tore Stramer peger ifølge Børsen.dk på, at det stigende internetsalg kan have påvirket detailtallenes betydning:

“Det hører med til historien, at danskernes indkøbsvaner har ændret sig, og at flere nu ordner deres indkøb over nettet frem for at møde fysisk op i en butik. Det betyder også, at danskernes forbrug går delvist uden om detailhandlen. Detailsalget er derfor heller ikke en særlig pålidelig indikator for danskernes samlede forbrugslyst,” uddyber Tore Stramer til Børsen.dk.