Ecco præsenterer rekordregnskab – igen
Skogiganten landede et resultat på over 1,2 milliarder kr. før skat i 2013. Der er dog tale om virksomhedens laveste vækst siden finanskrisens start.For 10 år siden solgte Ecco 12 mio. par sko om året – sidste år var det tal steget til 20 mio. par solgte sko om året på verdensplan.
På bundlinjen står der knap 800 mio. kr. for 2013, hvilket er en stigning på over 15 pct. sammenlignet med resultatet for 2012, der endte på ca. 684 mio. kr.
”Det er en meget glædelig præstation. Vi har haft succes med at omorganisere vores produktions-aftryk, samtidig med, at vores forretning og indtjening er vokset,” udtaler adm. direktør Dieter Kasprzak i en selskabsmeddelelse i forbindelse med lanceringen af virksomhedens årsregnskab for 2013.
Rekord trods lav vækst
Omsætningen for 2013 endte på godt 8,5 mia. kr., hvilket er en stigning på 4,4 pct. sammenlignet med omsætningen i 2012.
LÆS OGSÅ: ”Ecco leverer flotteste resultat nogensinde”
Det er Eccos højeste omsætning nogensinde, men samtidig er stigningen på 4,4 pct. den laveste siden finanskrisen (også) ramte Ecco i 2009-regnskabet.
”Det er helt bevidst, at vi har haft en kontrolleret udvikling på vores vækst i 2013, og det vil vi også forsøge fremover. De dage er forbi, hvor vi pludselig har tocifrede vækstrater. Til gengæld vil vi arbejde på at holde vores overskudsgrad i niveauet 15-16 pct. og gerne mere,” siger Dieter Kasprzak til epn.dk.
Oversvømmelser i Thailand
De seneste par år har Ecco gennemført en større strategiændring med henblik på sprede virksomhedens risiko i produktionsleddet.
Strategien blev vedtaget efter, at oversvømmelser i 2011 ødelagde store dele af produktionsapparatet på Eccos fabrik i Thailand.
Konkret besluttede skovirksomheden, at ingen fabrik måtte stå for mere end 20 pct. af Eccos totale produktionskapacitet. Derfor etablerede Ecco produktion i Portugal samt nye faciliteter i det nordlige Thailand.
Strategien betød, at 2012-regnskabet havde et ”exceptionelt højt investeringsniveau i 2012” på knap 80 mio. euro. Omtrent det dobbelte af investeringsniveauet for 2013, som lå på 45,7 mio. euro.
LÆS OGSÅ: ”Ecco forsvarer sig mod naturkatastrofer”
Ecco fejrede 50-års fødselsdag sidste år, men alene i løbet af de seneste 10 år har virksomheden tredoblet omsætningen til 8,5 mia. kr., og overskuddet før skat er i samme tidsrum næsten seksdoblet til ca. 1,2 mia. kr.
Ecco-produkter bliver solgt i 87 lande fra 15.000 salgssteder – heraf 2.989 Ecco-butikker og shop-in-shops. Den familieejede virksomhed har ca. 18.500 ansatte.