Asger Juel Larsen laver tøj med fuck you-attitude
Spørger man moderedaktør for Dansk Magazine Moussa Mchangama, har Asger Juel Larsens nye kollektion rebelsk attitude ... på den gode måde.COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. Da moderedaktør på Alt for damerne Line Hindsgaul onsdag aften satte ord på dagens kollektioner, gik begrebet wearability igen. Danskerne er dygtige til at lave tøj, der kan bruges – og er let at bære. Det samme ord bruger Moussa Mchangama om de visninger han overværede torsdag og fredag. Moussa Mchangama er moderedaktør på Dansk Magazine arbejder herforuden freelance for blandt andet Style.com og Dansk Daily – i øvrigt var han tidligere også journalist på FashionForum.
Han glæder sig især over det friske pust, Asger Juel Larsen bringer til Copenhagen Fashion Week.
”Asgers kollektioner afspejler noget rebelskhed, som hans egen attitude også bærer præg af. Og så formår han altså at blande et meget avantgarde designudtryk med noget wearability,” siger Moussa Mchangama og fortsætter:
”Fx viste han et vildt print med lysende babyhoveder (se billede nedenfor), men så snart tøjet kommer fra catwalken og ud i virkeligheden, så er det slet ikke så vildt. Det kan meget mere end bare at være sådan ”se mig, jeg har avantgardetøj på”. Han har en fantastisk teknik, selv de sværere materialer sidder godt på kroppen.”
Moussa Mchangama peger på, at hvor flere af de mere etablerede herretøjsmærker, Soulland og Wood Wood fx, har ”fuck you-attitude”, når det kommer til elementer som showlokationsvalg og samarbejder – selvfølgelig kan man få collabs i stand med Colette i Paris – så er rebelskheden helt integreret i selve tøjet hos Asger Juel Larsen.
”De andre har mere basic streetwear-kollektioner, og der bidrager Asger virkelig med noget punk. Det er tydeligt, at han har været i udlandet, han pejler mod noget andet. Man tænker bare ikke helt umiddelbart, at det er dansk mode, når man kigger på det.”
Foruden Asger Juel Larsen er også Anne Sofie Madsen og Freya Dalsjö moderedaktørens darlings. Om sidstnævnte siger han:
”Freya kunne jeg rigtig godt lide. Hendes farvebrug skiller hende ud fra de andre, hun balancerer farver rigtig godt i felter på et hvidt lærred, og hendes pels var helt eminent. Helt overordnet har det denne sæson været særligt tydeligt, at designerne har lavet vinterkollektioner helt ned i deres farvevalg: sølv, hvid, isblå og masser af lag på lag og leg med længder.”
Og når talen falder på lag-på-lag-styling, vender Moussa Mchangama, ganske som Line Hindsgaul, der havde onsdag under kærlig behandling, tilbage til danskernes sans for funktionalitet.
”Det at lægge lag på og variere længderne, er noget, der klart går igen i kollektionerne denne sæson. Det siger noget om dansk og skandinavisk mode som funtionelt. Elegant og stadig casual. Det er gennemdesignet, så det kan bruges i mange sammenhænge og dresses op og ned.”
Dette så man både hos Wackerhaus, der var tilbage med show denne sæson, og Stine Goya, der – til Moussa Mchangamas fornøjelse – havde sat pastellerne på hold og udbygget med dybere nuancer.
”Og hun kan altså også det her med længderne. Hun havde noget virkeligt stærkt overtøj med, og så arbejder hun godt med lange frakker med perlebesætning, der både var feminine og moderne.”
Det her med det gode overtøj fremhæver redaktøren også ved Designers Remix-showet.
”Charlottes (Eskildsen, chefdesigner for DR, red.) tøj har fået et mere internationalt snit, et vellavet rent look, og så er hendes overtøj (se billede t.h.) helt perfekt – der skiller hun sig virkelig ud.”
Og siger man torsdagens showkalender, kommer man ikke uden om Malene Birger, der denne gang havde givet chefdesignertrøjen videre til Christina Exsteen og for første gang sad blandt tilskuerne ved showet.
”By Malene Birger uden Malene Birger fungerede faktisk rigtig godt, udtrykket var lidt yngre, og det klædte kollektionen glimrende. Showet var som altid en oplevelse, og så sad jeg lige over for Malene Birger (på tilskuerrækkerne, red.), og hun så simpelthen så rørt ud. Det var utroligt fint.”
Og så forventer Moussa Mchangama i øvrigt at se meget mere til showdebutanten Maikel Tawadros fremover.
”Hans kollektion var noget, vi ikke har set i en del sæsoner herhjemme. Man var lidt tilbage i samme sorte sexede univers, som jeg husker fra Jens Laugesen, Camilla Stærk og Noir.”
“Det var anderledes, og jeg tror bestemt, vi ser ham igen næste sæson – og håber det også. Asger (Juel Larsen, red.), Anne Sofie Madsen og Astrid Andersen er jo efterhånden så etablerede, at de ikke længere kan betragtes som det nye kuld.”
Det er derimod han (Tawadros, red.), Freya Dalsjö og Wali Mohammed Barrech (der viste fredag aften, red.), mener Moussa Mchangama:
”Det nye kuld skal til at etablere sig nu. Det bliver sygt spændende at følge deres udvikling og se, hvordan de finder hver deres niche og signaturudtryk.”