Udenlandske indkøbere: Vi er altid på jagt efter nye brands
Nu åbner messerne. Tre udenlandske indkøbere vurderer dansk mode og fortæller om, hvad de kigger efter på messerne.COPENHAGEN FASHION WEEK AW14. Hvordan fanger man de udenlandske indkøbere på messen, og hvor meget tid bruger de overhovedet på nye brands?
FashionForum har spurgt tre udenlandske indkøbere, som gæster København i disse dage, hvad de bruger messerne til, og hvordan man som brand øger sine chancer for at sælge sin kollektion.
Hos svenske Åhléns, der i alt har 77 varehuse på den anden side af sundet og 32 butikker i Norge, mener sortimentschef, Ulrika Henriques, at det godt kan betale sig for nye brands at tage kontakt inden messen.
”Mit råd til nye mærker, som vil ind hos Åhléns er, at de skal maile os eller sende en præsentation af mærket i forvejen samt henvise til deres hjemmeside og informere om, hvilke messer de er repræsenteret på,” siger Ulrika Henriques til FashionForum og forklarer:
”Vi forsøger altid at kigge lidt ekstra på de mærker, som har kontaktet os, også selv om vi ikke har aftalt et møde, fordi indkøberne er fuldstændig bookede i de hektiske indkøbsuger på messerne,” siger hun.
Altid på udkig efter nye brands
Ulrika Henriques fortæller dog samtidig, at hun altid forsøger at nå rundt på hele messen, når hun er der.
”Jeg bruger messerne til at danne mig et overblik over sæsonen, både hvad angår trends, farver, key items og for at bedømme de respektive mærkers kollektioner. Alt efter, hvor meget tid, jeg har, så forsøger jeg at komme rundt på hele messen – nogle gange er det bare for at få et kort overblik og andre gange bruger jeg mere tid på de mærker, vi er interesserede i,” siger sortimentschefen, som har arbejdet for Åhléns siden 1998 og været på messerne i København næsten hver sæson i al den tid, hun har arbejdet med mode.
Og selv om man står på messe for første gang med et nyt brand, så understreger alle de indkøbere, som FashionForum har talt med, at man i hvert fald godt kan regne med at ens kollektion bliver set. Indkøberne er nemlig altid på udkig efter de nye i klassen.
Det gælder også for Britt Kari Holter, som er adm. direktør for norske Habittgruppen, der driver to multibrandbutikker i Bergen.
”Vi har meget detaljerede budgetter for, hvad vi skal købe hos de brands, vi allerede fører, men samtidig er vi altid på jagt efter nye brands,” siger Britt Kari Holter, og fortæller, at hun altid sætter nogle timer af på messerne, hvor hun bare bevæger sig rundt uden en plan for at kigge efter nye spændende mærker.
”Cirka 80 pct. af tiden på messerne går med at mødes med eksisterende samarbejdspartnere, mens jeg bruger de resterende 20 pct. af tiden på at mødes med nye brands,” fortæller Britt Kari Holter, som blandt andet fører By Malene Birger, Sand, Bruuns Bazaar, Stine Goya og Designers Remix i sine butikker i Bergen.
Set i København, købt i Oslo
Selv om man ikke får lukket sine handler i denne uge, så skal man ikke nødvendigvis fortvivle. Ugen efter Copenhagen Fashion Week er der nemlig en indkøbsuge i Oslo, hvor langt de fleste af de danske brands, som Britt Kari Holter samarbejder med, også er.
Hun lader derfor ofte indtrykkene fra de mange kollektioner i København bundfælde sig, før hun placerer de endelige ordrer.
”Nogle af ordrerne lægger vi allerede i København, men når det fx gælder de lidt mere eksperimentelle og avantgarde ting, så venter jeg tit med at købe dem til ugen efter i Oslo,” fortæller Britt Kari Holter og uddyber:
”København er altid første stop, men det kan være rart at se kollektionerne to gange. På den måde kan man lige lade det synke lidt dybere, og du får mulighed for at bearbejde, det, du har set og tænke dig til, hvordan det samlet vil tage sig ud i butikken,” siger Britt Kari Holter, der mener, at dansk mode, generelt set, har meget at byde på.
”Styrken blandt de danske brands lige nu er bredden. Du finder virkelig mange forskellige styles – både, når det gælder design, pris, kvalitet, materialer osv.”
Dansk mode har et afslappet look
Også Elizabeth MacKirdy, som er Assistant Buyer hos House of Fraser i Storbritannien, finder de positive gloser frem, når hun ser på dansk mode netop nu.
”Looket er meget afslappet med ukomplicerede farvepaletter, simple styles og intelligent skrædderarbejde. Det er let at bruge, og det er helt klart noget, der tilfredsstiller vores kunder,” skriver Elizabeth Mackirdy i et mailsvar til FashionForum.
Ligesom sine skandinaviske kollegaer, så sørger hun også for at afsætte tid på messerne til at se det nye.
”På messerne kigger jeg efter nye brands, inspiration til sæsonen samt retninger inden for materialer og farver. Jeg tager mig tid til at gå omkring på messen og highlighter de brands i programmet, som jeg har lyst til at besøge,” lyder det fra Elizabeth MacKirdy, der ikke nødvendigvis vil nøjes med blot at kigge på de nye brands. Der kan sagtens blive indledt nye samarbejder i den danske hovedstad i løbet af de kommende dage.
”Det håber jeg. Det kommer selvfølgelig an på de kollektioner, der bliver vist, men jeg vil helt sikkert sørge for at få taget kontakt til nye brands og generelt se, hvad København kan byde på denne sæson.”