Modeugen handler i bund og grund om at fremvise og få set så meget tøj som muligt samt at få købt ind til næste sæson. Lulu Henckel, kreativ direktør og indkøber for Youheshe.com bruger meget af den københavnske modeuge på at se shows og deltage i events. For hende handler modeugen om at networke.
”Jeg ser næsten alle shows og er til en del events, men det er en vigtig del af mit arbejde, da jeg på den måde har mødt en masse interessante mennesker, som har givet mig mulighed for en masse spændende samarbejdsaftaler. Så tager jeg selvfølgelig også rundt på messerne og snuser lidt rundt og ser, om der er noget nyt og spændende. Det er jo vigtigt, hele tiden at holde sig orienteret,” siger Lulu Henckel.
Bruger tiden på at networke og finde inspiration
Selvom Lulu Henckel nyder modeugen i København, og bruger en del tid på modeshows og events, hænger det hele sammen med hendes arbejde. Hun har en bred vifte at dække over, da hun både agerer som kreativ direktør, indkøber og blogger under modeugen, og derfor skal hun sørge for at holde øjnene åbne for ting, der kunne inspirere hende.
Inden selve modeugen ligger der et stykke arbejde i at forberede sig hertil. I forhold til indkøb står Lulu Henckel for at lave budgetter for sæsonen, og der skal researches forskellige brands, hvis hun overvejer at tage nye brands ind. Men alt indkøb foregår dog efter modeugen.
”Jeg har som regel aldrig en fast aftale i forhold til indkøb under modeugen, da jeg ikke bryder mig specielt om at købe ind på en messe, og jeg har ikke tid til at gå i showrooms de dage. Så vil jeg hellere booke aftaler i showrooms ugerne derefter, hvor jeg har tid og fokus kun på det”, fortæller hun.
Paris er god for Youheshe.com
Lulu Henckel har både deltaget i modeugerne i New York og Milano, men disse er ikke nogle, hun tager til fast. Til gengæld er hun meget glad for, hvad de københavnske og parisiske modeuger har at byde på:
”Paris er jo altid superinspirerende og storslået. De fleste af mine store mærker har show og showrooms i Paris, så rent forretningsmæssigt har Paris nok mest at byde på. Vi er også et godt hold fra branchen i Paris under modeugen, så det er også altid super hyggeligt og sjovt at være af sted. Copenhagen Fashion Week er jo på det personlige plan super hyggeligt og sjovt, og man kender jo næsten hele branchen, så det er altid nogle super dejlige dage,” siger Lulu Henckel.
Og netop modeugen i Paris har været med til at give Lulu Henckel nogle store oplevelser:
”Man går side om side med store navne som Kanye West, og det, at se Karl Lagerfield komme ud på podiet og takke af – der var jeg sgu lidt start struck. Jeg har kæmpe respekt for ham som designer”, fortæller hun.
Rent personligt…
Man kunne forestille sig, at mange nemt ville blive forskrækkede af alle de arbejdsopgaver, som Lulu Henckel sidder med, men hun gør hun det, fordi det er hendes hobby:
Jeg vil sige mit arbejde er min største hobby så det er 50/50. Det hele hænger sammen. Jeg er en extremt social og udadvendt person men det bruger jeg jo utrolig meget i mit arbejde.
Og rent personligt, hvad glæder hun sig så allermest til at se under modeugerne?
”Jeg glæder mig altid mest til Designers Remix showet på Copenhagen Fashion Week. De formår altid at gøre noget helt særligt både med location, styling og tema, og de skiller sig virkelig ud. I Paris plejer Kenzo-showet at være en fantastisk oplevelse, igen på spændende locations, altid med et tema som kollektionen og showet er bygget op omkring.