Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Container kæmper med underskud

I 2010 var Container en fremadstormende Gazelle-virksomhed, men siden er de røde tal kommet snigende. Nye markeder og en trimning af virksomheden skaber dog optimisme i ledelsen.
I 2010 var Container en fremadstormende Gazelle-virksomhed, men siden er de røde tal kommet snigende. Nye markeder og en trimning af virksomheden skaber dog optimisme i ledelsen.

Da krisen for alvor satte ind i den danske modebranche, havde det midtjyske brand Container det allerbedst. I 2010, hvor antallet af konkurser steg, gælden voksede på tværs af branchen, og de røde tal var et almindeligt syn i moderegnskaberne, blev Ikast-virksomheden Container udnævnt ikke bare til Gazelle, men til årets hurtigst voksende virksomhed i Midt- og Vestjylland efter en vækst på hele 1.049 pct. over fire år.

Overskuddet lød på 8,7 mio. kr. i regnskabet for 2009/10.

Siden da har Container imidlertid været inde i en hård periode, og 2012/13-regnskabet viser en bundlinje med et underskud før skat på 2,7 mio. kr., hvilket er det dårligste resultat siden etableringen i 2004.

LÆS OGSÅ: ”Gazelle-vinder halverer overskuddet”

”Et regnskab med de tal er selvfølgelig aldrig tilfredsstillende. Men vi har brugt de seneste to år på at skære ned, trimme og tilpasse organisationen til det niveau, vi er på omsætningsmæssigt. Sådan en ændring er aldrig gratis,” siger Jan Geisler til FashionForum.

Skærpelsen af Container har betydet ekstra omkostninger i forbindelse med, at der er taget afsked med fire medarbejdere, så den samlede stab nu er på 12 personer. Derudover har en flytning til nye lokaler betydet ekstra udgifter og endelig har introduktionen af det nye brand XO i begyndelsen af 2012 talt med på udgiftssiden.

”Dertil er det også vigtigt at sige, at vi alle sammen i branchen er i en situation, hvor nedskrivningen på varelagret kan mærkes, og hvor tabene på debitorer kan mærkes,” siger Jan Geisler.

Ændringerne har handlet om at skærpe Containers DNA, hvilket også har betydet, at grundlæggeren Anita Holk har sat sig tilbage i designstolen, hvor hun nu alene står for designet af både Container og mærket XO, fortæller Jan Geisler.

Cyklusser med op- og nedture

Når man ser samlet på nedturen siden rekordoverskuddet i 2010, så mener Jan Geisler, at den massive vækst midt i krisen kan have spillet en rolle i forhold til virksomhedens selvforståelse.

”Da jeg kom til firmaet for et par år siden, var vi nok lidt for optimistiske. Når man har så voldsom vækst midt i krisen, så kan det give fornemmelsen af at kunne gå på vandet. Men vi har hele tiden været fornuftige, og der blev også lagt til side til de kolde dage, som man vidste måtte komme,” siger Jan Geisler.

LÆS OGSÅ: ”Gazelle-virksomheden Container lancerer nyt brand: XO”

I hans optik er det kun naturligt i modebranchen, at ens brand bevæger sig i cyklusser, hvor der både er op- og nedture – ikke mindst som følge af modens omskiftelighed.

”Der er ingen tvivl om, at Containers DNA er meget specielt, og da det gik bedst, ramte vi et tidspunkt, hvor branchen trængte til nytænkning. Efterfølgende har vi så omvendt været igennem en periode, hvor moden har kørt meget i sort og gråt, men nu er der igen ved at være plads til print og det farverige, og det kommer os til gode,” siger Jan Geisler.

Fremtid med fokus på både det nære og fjerne

Som en række andre danske modevirksomheder har Container fokuseret på hjemmemarkedet og nærmarkederne, men det er nu delvist under forandring, fortæller salgsdirektøren.

”Vi fokuserer, som så mange andre, på de nære vækstlommer i Europa, men vi har også tilføjet markeder som Australien, Rusland og Canada, som vi forventer os meget af,” fortæller Jan Geisler.

Sammenlagt er Container til stede på 11 markeder samt på yderligere fire markeder, hvor virksomheden ikke har agenter tilknyttet, men i stedet sælger direkte til butikkerne.

Midtjysk mentalitet

Om virksomhedens næste regnskab vil vise sorte tal, vil Jan Geisler ikke love, men han understreger, at de i ledelsen er både fortrøstningsfulde og optimistiske:

”Det næste regnskab bliver bedre end det seneste, men om vi kan gå fra et minus af den her størrelse til et plus, det er usikkert. Vi har dog stadig en positiv egenkapital, som er stærk nok til at stå de her perioder igennem,” siger Jan Geisler, og tilføjer:

”Vi har været igennem det værste, og ser nu meget positivt på fremtiden. Og vi er midtjyder – vi bruger ikke flere penge end vi har.”