Copenhagen Fashion Week er over os, før vi ved det, og FashionForum tager pulsen på branchen forud for vinterens store begivenhed. Først er det her Yvonne Koné, designeren bag det danske taskemærke af samme navn, der fortæller om, hvad der venter hende på messen Gallery og i den kommende sæson.
Hvilke messer er I repræsenteret på?
Vi er foruden på Gallery også i showroom i henholdsvis Oslo og London hos vores nye salgsagenturer. Derudover er vi repræsenteret i et showroom i Paris
Hvornår begynder forberedelserne for dig til CFW?
Forberedelserne begynder inden den foregående messe, da jeg allerede arbejder på den kollektion, som skal præsenteres den følgende sæson, et halvt år inden den vises på messen. Forberedelserne intensiveres dog seks uger inden CFW, hvor vi begynder at forberede salgsmateriale, indretning af messestand og så videre.
Byder I på snacks – Hvilke?
Nej, vi har tradition for at smage lidt fra de andre messestande. Måske er mit firma nu blevet så voksent, at vi denne sæson skal investere i en form for lokkemad…
Hvad er det sjoveste ved at være på messe?
Det sjoveste er, når ens salgskollektion er nået frem til tiden, og tingene hænger sammen. Men formålet med messen er selvfølgelig også at finde nye kunder fra udlandet, så det er jo altid tilfredsstillende, når det sker.
Hvad er det vigtigste, du har lært af messelivet?
At det kræver mere forberedelse, end jeg regner med, men at vi altid når det. Vi har jo endnu ikke oplevet at stå på messen med en tom messestand.
Hvad er det sværeste?
At få salgskollektionen hjem til tiden! Vores produktion foregår primært i Italien, og mine fordomme er på mange måder blevet bekræftet; italienere er generelt ikke så strukturerede og har heller ikke den store respekt for en tidsplan, men til gengæld får vi lavet de smukkeste produkter, som jeg er ret stolt af. Så jeg har efterhånden erkendt, at det nok altid vil være svært, men at det er en del af processen.
Hvad er dit bedste råd til dem, der er på messe første gang?
Kom i gang med forberedelsen i rigtig god tid! Det er altid en god idé at være så godt forberedt, at man har lidt overskud på messen, når den endelig starter. Sørg gerne for at få sendt invitationer til dine kunder for at minde om din eksistens – det når vi fx aldrig. Overvej hvordan din stand skal se ud. Og overvej hvordan du ikke blot tiltrækker inderkøbernes opmærksomhed men sikrer, at det visuelle udtryk på standen harmonerer med dit produkt
Hvilke tanker har I gjort jer om messestanden?
Da vi netop har åbnet en butik (en popup-butik som endte med at blive en permanent butik, red.), har vi denne sæson valgt at overføre det enkle udtryk fra butikken og få bygget en sættekasselignende reol på messen. Generelt prøver jeg altid at skabe en rolig, forholdsvis neutral base på messen, da det er produkterne, der skal tale.
Hvad håber I at opnå på messen – hvad er drømmescenariet?
Det er altid målet at få nogle nye kunder og det er lykkedes hver sæson. Denne sæson er vores produktion for alvor lykkedes, og derfor føler jeg, at min virksomhed er klar til at tage et nyt væksttrin.
Hvordan ser en typisk messedag ud for dig?
Selvom jeg ikke selv håndterer salget, møder jeg altid tidligt og sørger for, at standen ser fin ud. I løbet af dagen er der ofte planlagt nogle møder på forhånd, men derudover er jeg til rådighed det meste af dagen.
Hvad er det største scoop, du har gjort på en messe?
Det er uden tvivl at få et tilfældigt besøg af Hanneli (norsk – og international kendt – blogger, red.), der lige droppede forbi min stand for at sige hej. Hun bestilte nogle armbånd og tasker og er jo en af de kæreste personer, jeg har mødt. Derudover var det også sjovt at møde Kronprisesse Mary, som kom og prøvede handsker for et par år siden.