Bettina Bakdal er tilbage: "Jeg savnede det kreative helt ned i maven"
Bettina Bakdal er et kendt ansigt i dansk mode. Hun drev eget mærke i seks år frem til 2005 og hoppede derfra til chefdesignerstolen hos InWear. Nu er hun tilbage i eget navn - og FashionForum fangede hende til en snak.Det er godt otte år siden, hun nedlagde sit mærke By Bakdal. Nu er hun tilbage, for hun er “den allermest rigtige version af sig selv, når hænderne får lov til at skabe det, de allerhelst selv vil.”
Den nye kollektion er ærlig og personlig, siger hun. Derfor bærer det nye mærke denne gang både designerens fornavn og efternavn: Bettina Bakdal.
”Nogle gange bliver jeg forbavset, når jeg designer. Fordi det færdige resultat slet ikke ser ud, som jeg havde forestillet mig. I stedet ender det med at være meget mere mig, end jeg har kunnet tænke mig til. Det giver en helt enorm indre ro,” lyder det fra designeren, der er tilbage med show ved Copenhagen Fashion Week for første gang siden 2005.
Der manglede noget
Bettina Bakdal har i de mellemliggende år stået i spidsen for IC Companys-mærket InWear, været costumier på en længere række af filmproduktioner og senest undervist på Designskolen Kolding, hvor hun også var fagleder for modeafdelingen. Men der manglede noget.
”Jeg er nu engang designer. Nu har jeg brugt mit fagsprog verbalt i rigtig mange år på Kolding, og det har været fantastisk. Men jeg savnede at skabe sproget med mine hænder. Jeg savnede den kreative del helt ned i maven,” siger Bettina Bakdal til FashionForum og fortsætter:
”Man kan selvfølgelig stille spørgsmål ved, om der er brug for mere tøj i verden. Men jeg vil gerne bidrage til moden på min måde. Og det gør jeg blandt andet ved at skabe en kollektion i en meget høj kvalitet,” forklarer designeren.
Høj produktionsværdi – Høj kvalitet
Kvaliteten holder Bettina Bakdal dels høj gennem sit valg af materialer – så godt som hele kollektionen er lavet i uldkvaliteter, for ”vi bor altså i Skandinavien, vi kan sagtens gå i uld ti måneder om året,” som hun siger. Men kvaliteten sikres også i kraft af, at hun har valgt at holde hele forarbejdningen på hjemmebane: Al produktion er sket på danske systuer – en beslutning, der er truffet klog af skade, kan man nærmest sige:
”Da jeg havde mit enmandsfirma sidst (mærket By Bakdal, 1999-2005, red.), brugte jeg meget energi på produktionen. Det er så hårdt med administration og produktion i udlandet. Det er klart en af grundene til, at jeg gerne vil holde det lokalt. Nærværet er der, og man kender sine syersker,” siger hun til FashionForum og understreger, at det sparer en masse forhindringer og bidrager til at holde dansk håndværkstradition i hævd:
”Hvis vi skal værne om håndværket herhjemme, må vi holde fast i produktionen. Det er svært at udvikle nye teknikker, hvis man sidder i Danmark og skal kommunikere med Kina.”
Kollektion med udgangspunkt i modeshowet
Den første kollektion hedder The Row, og når Bettina Bakdal fortæller om arbejdet med debuten, bliver det faktisk overflødigt yderligere at spørge til, hvorfor hun har valgt den noget dyrere præsentationsudgave med modeshow og ikke bare en messestand:
”Jeg har helt fra begyndelsen arbejdet med kollektionen i relation til showet. Den hedder The Row, fordi det afspejler den rækkefølge, modellerne har på podiet. Jeg begyndte med at tegne selve modellerne, og så gav jeg dem tøjet på og byggede det hele op på den måde. Jeg synes, man fortæller den bedste historie om sin kollektion ved et show.”
Hun peger på kollegaen Ike Rust (chef for herretøjsafdelingen ved Royal College of Art i London og eksternt tilknyttet Designskolen Kolding, red.), som hun har samarbejdet med.
”Vi har talt meget om koncepter, og i udlandet arbejder man ofte ud fra, at kollektionen skal give mening på catwalken. Det giver en sammenhæng og bevirker, at en silhuet er afhængig af de andre. Det passer sammen.”
Designerens DNA med et strejf af modenhed
På podiet vil man tydeligt fornemme Bettina Bakdals design-DNA helt tilbage fra By Bakdal-tiden, linjerne er stadig grafiske og skarpe, men denne gang i en mere voksen version. Både fordi kvaliteten og derfor priserne er blevet højere, men især fordi designeren har valgt at præsentere kollektionen på en blandet skare af modeller fra 18-19-års alderen og kvinder helt op i slut-40’erne.
”Min målgruppe har altid været spredt, og det kan jeg faktisk rigtig godt lide, så det omfavner jeg. Man kan nok fornemme, at jeg er blevet en mere moden dame,” griner Bettina Bakdal, der fylder 50 i år.
”Man kommer et andet sted hen i sit liv – jeg ønsker ikke længere at bruge 120 timer på at deale med nogle udfordringer i produktionen. Så hellere lave noget mindre og ordentligt, som jeg er glad for i hjertet.”
Småt men godt
Derfor er ambitionen heller ikke at havne på så mange kvindekroppe som overhovedet muligt verden over.
”Jeg har gjort mig mange tanker om mit ambitionsniveau. Jeg vil gerne udvikle mig stille og roligt, og jeg har ingen drøm om at sælge 800 frakker. Nej. Så vil jeg hellere sælge færre styks i bedre kvalitet,” siger hun.
Bettina Bakdals første show i otte år løber af stablen fredag eftermiddag under Copenhagen Fashion Week i slutningen af januar. Ved siden af karrieren som selvstændig, sidder Bettina Bakdal som en af de første modedesignere i Danmark i Statens Kunstfonds udvalg for projektstøtte til kunsthåndværk og design. Hun er endvidere tilknyttet Kunstakademiets Designskole i København som censor.