Danskerne sælger deres tøjgaver online
I dagene efter juleaften ryger der 10-15 pct. flere annoncer på Trendsales - danskerne synes nemlig, det er flovt at spørge efter en kvittering, så gaven kan byttes.Knapt er juleaften overstået, før danskerne sætter de første julegaver til salg på nettet. Det skriver Trendsales, der hvert år oplever, at antallet af oprettede annoncer stiger i dagene lige efter jul – og ofte er det gaver, som aldrig er blevet brugt.
På Danmarks største online modemarked bliver der typisk lagt mellem 10-15 pct. flere annoncer op de første dage efter juleaften – og meget er i kategorien ’aldrig brugt’, lyder det i en pressemeddelelse.
”Grunden til, at man vælger at sætte gaven til salg på nettet, kan være, at der ikke er noget byttemærke på, eller man ikke kan lide at bede om kvitteringen. Nogle synes måske også, det er for besværligt at få byttet gaven, hvis butikken ligger for langt væk fra, hvor man bor. Så er det nemmere at sælge gaven, hvis man er vant til at handle på Trendsales eller en anden markedsplads på nettet,” siger Martin Falslev Andersen, medstifter af Trendsales, i en pressemeddelelse.
Sidste år søsatte Trendsales en undersøgelse blandt mere en 2000 brugere. Her svarede godt en tredjedel, at de synes, det er pinligt at bede om kvitteringen, så man kan bytte en gave, man ikke er glad for. Samtidig havde størstedelen af de adspurgte ingen kvaler ved at sælge deres julegaver videre: 65,5 pct. svarede, at de godt kunne finde på at sælge en julegave online i stedet for at bede om kvitteringen for at bytte den.
Trendsales har mere end 700.000 brugere og gennemfører hver måned 90.000 handler.