Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Moncler kommer flyvende fra start

I mandags blev det italienske overtøjsmærke Moncler børsnoteret i Milano, og investorerne stod i kø for at købe aktier i selskabet – som bliver kaldt "det nye Burberry".
I mandags blev det italienske overtøjsmærke Moncler børsnoteret i Milano, og investorerne stod i kø for at købe aktier i selskabet – som bliver kaldt "det nye Burberry".

Da børsen i Milano åbnede for salg mandag morgen, var der så stor efterspørgsel efter Moncler-aktier, at aktiekursen steg med næsten 50 pct. i løbet af den første dag på markedet. Det skriver Financial Times.

Prisen for en Moncler-aktie var sat til lige over 76 kroner fra start, men lukkede med en pris på næsten 112 kr., efter at der i løbet af dagen var blevet modtaget ordrer for mere end 149 mia. kr. Efter den flyvende første dag på markedet lå Monclers markedsværdi på mere end 27 mia. kr.

Bliver sammenlignet med Burberry

Moncler er bedst kendt for sine dyre dunjakker, og flere kendisser er også blevet set i deres vintertøj. Deriblandt medlemmer af den danske og svenske kongefamilie. Moncler er desuden, i forbindelse med den gode start på aktiemarkedet, blevet kaldt det ”nye” Burberry.

LÆS OGSÅ: “Burberry bryder magisk barriere”

Der findes da også ligheder mellem det engelske megabrand og det italienske, mener Vanessa Friedman fra Financial Times. Den største lighed er, ifølge den engelske moderedaktør, at begge firmaer er bygget op omkring én ikonisk jakke; Burberry med deres trenchcoat og Moncler med deres puffa-jakke.

Begge mærker har desuden også historiske rødder, da Burberry blev båret af de britiske soldater under første verdenskrig og Moncler designede det franske landsholds uniform under de Olympiske Vinterlege i 1968.

Kilde: Financial Times