Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Familievirksomhed satser på internationale butikskæder

Den Horsens-baserede virksomhed EM Retail Solutions laver butiksløsninger til en lang række mode- og smykkevirksomheder. Og der skal være styr på detaljen.
Den Horsens-baserede virksomhed EM Retail Solutions laver butiksløsninger til en lang række mode- og smykkevirksomheder. Og der skal være styr på detaljen.

”En taske til 10.000 euro kan ikke hænge på en billig bøjle. Der må simpelthen ikke være noget at sætte en finger på. Det her er altså unikke specialbutikker, hvor man ikke lige kan lave en løsning ved at hente lidt laminat nede i den lokale tømmerhandel. Det er fuldstændig afgørende, at hver eneste person forstår, at vi skal perfektionere helt ned i detaljen.”

Sådan siger Jacob Skotte, der er salgsdirektør i EM Retail Solutions, til Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning. EM Retail Solutions har lavet butiksløsninger for store internationale virksomheder som Rolex og Porsche og gamle danske kendinge som Illums Bolighus, Trollbeads og Pilgrim foruden blandt andet shoppingmiljøer i flere lufthavne.

”Lufthavnene er en ny og perspektivrig kundegruppe for os. Her sidder pengene løsere, og vi flyver alle mere end for få år tilbage, så det er klart, at vi er glade for de opgaver, som folder sig ud her,” fortæller Horsens-virksomhedens salgsdirektør med henvisning til projekter med blandt andet Billund og Aalborg lufthavne, løst i samarbejde med London-bureauet The Design Solution.

EM Retail Solutions er en familievirksomhed med en historie, der går mere end 40 år tilbage. I dag er det grundlæggerens søn, Kasper Mortensen, som står bag. I mange år leverede virksomheden udelukkende indretning til guldsmede i Skandinavien. Nu er fokus også på koncepter i andre brancher og der løses projekter for store brands inden for såvel mode, telekommunikation, kosmetik og meget mere.

”I dag er vi meget bredere og meget mere internationale. Vi leverer løsninger i blandt andet USA, Europa og Mellemøsten,” siger Jacob Skotte og kan samtidig fortælle, at virksomheden har øget antallet af medarbejdere – endda i kriseårene. Virksomheden valgte nemlig i denne periode at satse på større kæder, der typisk åbnede nye butikker, selv når de lukkede de gamle.

”Det er klart, at det også gjorde ondt hos os, for i de senere år har detailister jo ikke været så vilde med at etablere nyt. Men vi valgte at sætte fokus på de mere kædeorienterede og på store brands med kapital og likviditet, fordi de har haft styrke, også i kriseårene,” siger salgsdirektøren og fortsætter:

”De store brands skal have opdaterede butikker. Så selv om krisen da bestemt fik tingene til at stå stille, så er det jo også begyndt at bløde op efterhånden.”

Jacob Skotte peger på, at EM Retail solutions traf et klogt valg, da man valgte at satse internationalt – og så betyder baggrunden i guldsmedefaget også noget for succesen: Rødderne i den eksklusive guldsmedebranche skabte know-how, som andre brancher også efterspørger, lyder det.

Virksomheden er siden 2008 vokset fra 50 medarbejdere til 85 ansatte i dag. I Horsens har virksomheden 10.000 kvadratmeter produktionsfaciliteter og herudover sources fra Litauen, Bulgarien og Serbien, hvor det dog stadig er EM Retail Solutions eget kvalitetskontrol-team, der er ansvarlige for processen.

”Ved at have hele værdikæden kan vi skabe fleksible løsninger, som passer præcist til den enkelte kunde. Nogle koncepter arbejder vi med hele vejen fra design til installation, og andre gange arbejder vi tæt sammen med store engelske og tyske designbureauer, hvor det sommetider kan handle om ren produktion og shipment,” siger direktøren.

EM Retail Solutions er dialoggruppevirksomhed i Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der også støtter FashionForum. Virksomheden har indgået i flere af Innovationsnetværkets aktiviteter og er partner i Created4Kids, som arbejder med en nyskabende tilgang til eksport inden for børneområdet og lige nu er i gang med at udvikle et retail-/e-tail-koncept til markedsføring på fjernmarkeder.

”Vi er gået med i Created4Kids, fordi det kan blive en spændende ny eksportvej, som vi gerne vil være en del af. Vores kompetencer passer jo ind netop her, og vi ser det som et rigtig positivt projekt,” slutter salgsdirektøren.

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning