Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Magasin leverer bedste resultat nogensinde

Stormagasinet Magasin kommer ud med det bedste driftsresultat nogensinde. Stormagasinernes død er aflyst, siger ekspert.
Stormagasinet Magasin kommer ud med det bedste driftsresultat nogensinde. Stormagasinernes død er aflyst, siger ekspert.

Selvom danskerne bruger færre penge på tøj, så har Magasin formået at levere det bedste driftsresultat i stormagasinets historie. Det skriver Business.dk.

Væksten i Magasins omsætning er steget med 6,7 procent, mod 5,1 procent året før, til i alt 2,4 mia. kroner. Bruttoavancen voksede til over en halv mia. kr., og resultatet af den ordinære drift (EBIT) steg til 94 millioner kroner fra 80 millioner året før. For fire år siden var resultatet af den ordinære drift nede på minus 117 – og altså noget mindre opløftende for Magasin og stormagasinets økonomidirektør gennem fire år Peter Fabricius.

Ifølge økonomidirektøren har en skærpet profil og fokus på kundernes oplevelse, når de besøger stormagasinet, været medvirkende faktorer til den positive udvikling. Blandt andet har Magasins loyalitetsprogrammer været i vækst.

»Vi forsøger at holde fokus på det, vi er gode til i vores virksomhed, som er kommunikation til kvinder, meget specifikt kvinder plus 25 til 60 år, omkring fashion og ikke alt muligt andet. Vi holder et meget stærkt fokus på det,« siger Peter Fabricius til Business.dk.

Stormagasinernes død er aflyst

Går man 10-15 år tilbage, var der ellers ikke mange, der spåede stormagasiner en fremtid. Heller ikke Bruno Christensen, som har mere end 47 års erfaring som rådgiver og konsulent for detailhandel.

»Stormagasinernes død er aflyst. Vi har set stormagasinerne modernisere sig og komme rigtig stærkt tilbage. Og det Magasin, du har på Kongens Nytorv i dag, er jo et super moderne, lækkert indkøbssted, hvor du ser de store internationale mærkevarer repræsenteret i hver deres små områder, og tilsammen giver det en god atmosfære og et godt overblik for forbrugerne,« siger Bruno Christensen.

Udover Magasins seks fysiske butikker, åbnede stormagasinet i 2012 en online-butik, som ligeledes har medvirket til et øget salg.

Magasins seks fysiske butikker er placeret med fire i Storkøbenhavn og en i henholdsvis Århus og Odense. Planen er at åbne butikker i både Vejle og Aalborg, hvor Magasin tidligere har haft butik, men ifølge Peter Fabricius er de planer stadig i den indledende fase, og intet er endnu underskrevet.

Magasin blev i 2009 overtaget af Debenhams, Storbritanniens næststørste kæde af stormagasiner, efter en turbulent tid blandt andet med islandske ejere. I Debenhams regnskab, som kom torsdag, fremhæves det danske stormagasin for deres »good performance.«

Kilde: Business.dk