Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Bestseller om Bangladesh: "Vi savner kommunikation om status på Accorden"

Kommunikationsdirektør i Bestseller Mogens Werge gør status seks måneder efter Rana Plaza-katastrofen.
Kommunikationsdirektør i Bestseller Mogens Werge gør status seks måneder efter Rana Plaza-katastrofen.

Det er præcis et halvt år siden Rana Plaza styrtede sammen og kostede over 1.100 mennesker livet. FashionForum forsøger i en række artikler at samle op på de mange initiativer, der er sat i gang. Her giver Bestsellers kommunikationsdirektør Mogens Werge sit syn på arbejdet med at skabe en sikrere tøjproduktion i Bangladesh.

Ligesom flere andre danske tøjvirksomheder havde I betænkeligheder ved at skrive under på en ufærdig men juridisk bindende Accord i ugerne efter ulykken. Hvordan er Accord-samarbejdet i din optik forløbet, siden I valgte at gå med den 24. juni?

”Jeg har respekt for, at det arbejde, som Accorden skal sætte i gang, er kæmpe stort, men jeg synes også, at der har været en påfaldende mangel på kommunikation fra folkene bag. Jeg har savnet kommunikation, der har givet en status på arbejdet. Der var et voldsomt pres på for at få virksomhederne til at underskrive, og det blev udlagt, som om vi nølede, når vi blot ville vide mere om, hvad vi gik ind til.”

LÆS OGSÅ: “Seks danske virksomheder underskriver Bangladesh-aftale”

“Nu er der så kommet en officiel hjemmeside med lister over de fabrikker, der er omfattet, og jeg hører også, at de (styregruppen bag den internationale Accord, red.) er ved at hyre de mennesker, der skal udføre tilsyn af fabrikkerne, og det er positivt.”

Hvad har jeres deltagelse i Accorden konkret betydet i forhold til jeres sourcing fra Bangladesh?

”Isoleret set har det ikke betydet noget for os. Vi har hele tiden sagt, at vi føler en stor nærhed til vores 31 fabrikker i Bangladesh. Vi har et indkøbskontor i Bangladesh, vi har tre CSR-medarbejdere samt ansatte, der arbejder med kvalitet og kemi. Alene i Bangladesh har vi i alt 5-6 ansatte, der arbejder inden for CSR. Vi får ydermere foretaget tredjeparts-audits og på baggrund af deres audit-rapporter, så hjælper de tre Bestseller-medarbejdere med at følge op og udbedre.

Det, der betyder noget, er, hvad vi selv gør. Vi har været i Bangladesh i otte år, og allerede før Rana Plaza-ulykken startede vi et samarbejde med NGO’en Solidaridad, hvor deres uafhængige konsulenter har gennemført et projekt, hvor de har gennemgået vores 31  fabrikker med fokus på specifikt brand- og bygningssikkerhed.”

I forbindelse med Bestsellers deltagelse i Accorden, udtalte du bl.a. følgende på jeres hjemmeside: ”En underskrift må dog aldrig blive en sovepude, men skal derimod være et startskud til at sætte gang i arbejdet.” Hvilke konkrete fremskridt/initiativer er der overordnet set gjort, siden aftalen trådte i kraft?

”Det er først nu, man skal i gang med det fysiske tjek af de fabrikker, der er omfattet af Accorden. Vi (Bestseller, red.) har gjort fremskridt gennem vores samarbejde med Solidaridad, men i regi af Accorden er det mest på det organisatoriske plan. Man har sat en organisation op, som er i stand til at lave de her tjek. Man gør det så hurtigt, man overhovedet kan. De forventer, at de faktiske gennemgange af fabrikkerne vil blive gennemført inden april, og det, synes jeg, vil være et flot et resultat, hvis de kan nå det – 1.600 fabrikker er meget.”

I forbindelse med lanceringen af den internationale Accord, var der flere, der nævnte muligheden for, at aftalerne potentielt kunne blive ”best practice” og udvides til at omfatte andre produktionslande (fx: Pakistan, Cambodja, m.fl.). Hvad er dit syn på den mulighed – her fire måneder efter I satte jeres signatur på aftalen?

”Det er for tidligt at sige – Accorden må stå sin prøve og vise, at den kan forbedre forholdene for arbejderne på fabrikkerne. Potentielt er det en mulighed, men nu skal man lige få nogle erfaringer med, hvordan det virker. Selve det, at brands går sammen og lægger pres på, er den gode historie i det her.

LÆS OGSÅ: “Et halvt år efter Rana Plaza-ulykken – sådan står det til”

Man skal huske, at det principielt er myndighederne i produktionslandene, der har ansvaret for, at der er det nødvendige lovgrundlag, og det bliver håndhævet, men der er nogle strukturer, der kan savne et skub i den rigtige retning. Der er det en god idé, at ikke alle brands behøver at opfinde den dybe tallerken men i stedet kan samarbejde – men det må bare omvendt heller ikke blive en sovepude for det enkelte brand, der gør, at man forholder sig passivt, fordi man venter til, at der kommer en samlet branceløsning som eksempelvis Accorden.”

I fik ikke produceret på Rana Plaza, men var alligevel genstand for et massivt mediepres i tiden efter ulykken. Affødte det overvejelser hos jer om, hvorvidt det ville være lettere at trække produktionen helt ud af Bangladesh, sådan som visse andre tøjvirksomheder gjorde?

”Tværtimod. Vi synes, at når der sker sådan noget, så har man nærmest en pligt til at blive og arbejde på at skabe forbedringer. Jeg læste godt om de virksomheder, der stak halen mellem benene efter Rana Plaza, men det har slet ikke være på tale for os.”