Surferkoncernen Billabong taber terræn
Den australske koncern Billabong har måtte nedskrive værdien fra 19 mia. kr. til 450 mio. kr. på blot seks år.En veritabel nedtur – det er hvad det 40 år gamle surferhus Billabong har gennemgået de seneste seks år.
I 2007 var den australske virksomhed 3,8 mia. australske dollar værd (ca. 19 mia. kr). I dag er værdien af Billabongs 13 brands nedskrevet til sølle 90 mio. australske dollar (ca. 450 mio. kr).
Blandt andet amerikanske Abercrombie & Fitch, der også har en stor flagship-butik i København, har snuppet store markedsandele fra australieren.
Nu har Billabong lukket 158 butikker og fyret en sjettedel af koncernens europæiske ansatte og kalder i øvrigt ifølge Bloomberg selv brandet for værdiløst, mens forklaringen fra Tom Guyot, der er analytiker hos Moelis & Co i Sydney, lyder sådan her:
“Det er muligvis ikke cool for nutidens unge at gå i Billabong. Du kan se, hvordan store dele af kerneforretningen er blevet svækket de seneste år. Det er en massiv udfordring at få virksomheden på rette kurs,” siger han til Bloomberg.
Især den europæiske del af forretningen har været hårdt ramt, skriver Bloomberg. Her har omkostningerne ved at drive biksen været højere end omsætningen, hvilket har medført et tab før skatter og afgifter på 1,9 mio. australske dollar, svarende til 9,5 mio. kr.