Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE, REGNSKAB

IC Companys' nye topchef holder sig helst i baggrunden

Den nye topchef i Danmarks næststørste modevirksomhed kan bedst lide at holde sig i baggrunden: "Jeg er kun vigtig, hvis produktet ikke virker," siger han til FashionForum.
Den nye topchef i Danmarks næststørste modevirksomhed kan bedst lide at holde sig i baggrunden: "Jeg er kun vigtig, hvis produktet ikke virker," siger han til FashionForum.

På CV’et finder man topposter i virksomheder som Lego, Weight Watchers og Royal Copenhagen. Og i sidste uge kunne Mads Ryder opdatere med endnu en titel: adm. direktør i Danmarks næststørste modevirksomhed, IC Companys.

”Jeg har altid forsøgt at arbejde i virksomheder, jeg kan identificere mig med. Det er vigtigt, at jeg kan stå inde for produktet og fortælle dets historie – også til min borddame ved et sølvbryllup,” siger Mads Ryder til FashionForum og tilføjer:

”Det er nemmere med en virksomhed som eksempelvis IC Companys, end hvis man arbejder for nogen, der laver gummidimser til bremserne på et fly. De fleste kender trods alt mærker som InWear og Matinique.”

FashionForum møder den nyslåede direktør på IC Companys’ hovedkontor på Amager. Skjorten er fra Hugo Boss, bukserne er fra IC Companys-mærket Peak Performance, og de er lyse nok til, at pletten på knæet træder frem – Mads Ryder indtager sin kaffe i bevægelse, og så sker der af og til uheld.

”Jeg er utålmodig af natur. Når jeg begynder i en ny virksomhed er det vigtigt for mig at kende den til bunds hurtigst muligt. Nu er jeg startet i en helt ny branche fire gange, så jeg ved efterhånden, at jeg er ved at slå mig ihjel den første uge, fordi jeg vil forstå hele forretningen,” siger Mads Ryder – med tryk på ”vil” og ”hele”.

I dag skal han lede sit første IC Companys-bestyrelsesmøde og i morgen offentliggøres årsregnskabet. Den seneste uge er derfor forsvundet i samtaler med designere, referencepersoner og butiksansvarlige.

”Jeg har det ikke så godt med at stå foran bestyrelsen uden at kende alle detaljerne,” siger direktøren.

Og så må man løbe hurtigt. Og når man løber hurtigt, sker det, at man spilder kaffe. Og når man spilder kaffe, rammer den af og til bukserne. Men det gør måske ikke så meget, for Mads Ryder holder sig alligevel helst ude af spotlyset.

”Jeg er ikke modemand, og det skal jeg heller ikke være. For mig handler ledelse i høj grad om at vide, hvornår man skal være til stede og hvornår man skal trække sig tilbage. I virkeligheden er jeg som adm. direktør kun vigtig, hvis produktet ikke virker. Så længe tingene fungerer, kan jeg stå ude i kulissen og følge med,” siger han.

Han er ikke den slags leder, der med sin person ønsker at definere den virksomhed, han står i spidsen for. Det er nemlig alt for skrøbeligt – for virksomheden, vel at mærke:

”Jeg har ikke noget ønske om at positionere mig selv. For direktører bliver jo skiftet ud. Kontinuiteten og synligheden i en designdrevet virksomhed skal være i designleddet,” lyder det fra direktøren, der fortsætter:

”Jeg fylder da meget, når jeg har en ide, jeg vil have gennemført. Men ellers står jeg meget hellere bag tæppet og kigger ind på scenen.”

Da Royal Copenhagen dette forår blev solgt til svenske Fiskars, havde Mads Ryder gjort sit for den danske porcelænsgigant, og gav en headhuntervirksomhed sin top-fem over kommende drømmearbejdspladser:

”Der er flere virksomheder i design- og livsstilssegmentet, som jeg finder interessante, og på listen var blandt andet IC Companys. Og så passede det heldigvis lige.”

IC Companys havde nemlig for nyligt sagt farvel til Niels Mikkelsen, der har tegnet virksomheden udadtil de seneste fem år og blandt andet hjulpet mastodonten vel forbi krisen.

Og blandt andet derfor står IC Companys i et spændende vadested lige nu, mener hans afløser. Og det var da også en af årsagerne til, at Mads Ryder lagde billet ind på stillingen som topchef.

”Dels kan jeg godt lide, at IC Companys repræsenterer god kvalitet og designtradition. Og dels tiltaler det mig, at virksomheden står over for at skulle implementere den strategi, der er blevet lagt de seneste år.”

I IC Companys har man nemlig konsolideret og omstruktureret gevaldigt de seneste år, så husets ni mærker i dag er fordelt på to kategorier for at skabe stordriftsfordele i backenden. Til premium-mærkerne hører By Malene Birger, Peak Performance og Tiger of Sweden, mens mellemsegmentsmærkerne tæller InWear, Matinique, Part Two og Soaked in Luxury. Foruden disse mærker ejer IC Companys også mærkerne Saint Tropez og 51 pct. af Designers Remix samt butikskonceptet Companys.

Og nu glæder Mads Ryder sig mest bare til at smøge ærmerne op og gøre det, han gør bedst:

”Min ypperste opgave i IC Companys bliver at få folk til at arbejde sammen. Indtil videre har det været planer og gøren klar, nu skal de føres ud i livet.”

IC Companys fremlægger i morgen deres årsregnskab for 2012/2013. Ved afslutningen af 3. kvartal lød forventningerne til omsætningen på mellem 3,25-3,3 mia. kr., mens resultatet af den primære drift forventes at lande på 170-200 mio. kr.