Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Internationale roser til Copenhagen Fashion Week

De internationale medier har fået øjene op for den københavnske modeuge og dansk mode generelt. Textilwirtschaft og The Telegraph forklarer, hvad det er København kan.
De internationale medier har fået øjene op for den københavnske modeuge og dansk mode generelt. Textilwirtschaft og The Telegraph forklarer, hvad det er København kan.

”Et moderne look og kollektioner til overkommelige priser. En fashionabel blanding af fransk elegance, amerikansk tilgængelighed og skandinavisk coolness.”

Sådan beskriver det tyske modebranchemedie Textilwirtschaft dansk mode i artikelserien ”Best Of Copenhagen”.  Samtidig fremhæver den engelske avis Fashion Telegraph den københavnske modeuge som “den mest forfriskende modeuge i verden”:

“I modsætning til andre modeuger får du, hvad du ser, i København. Sammenlignet med størstedelen af de europæiske designere bruger man ikke tid på vildt dyre showpieces, der aldrig når ud i butikkerne. I stedet er alt, hvad du ser på catwalken, tilgængeligt og til at købe. Hvor forfriskende ligetil,” skriver Sophie Warburton i Fashion Telegraph.

Udlandet vender blikket mod Danmark

Det er, ifølge Textilwirtschaft, præcis det, som både små men også store forhandlere som blandt andre Galeries Lafayette, Karstadt og webbutikken my-wardrobe har fået øjnene op for i løbet af denne modeuge i København.

”Endnu flere tyske forhandlere og indkøbere har i denne sæson valgt at lægge vejen forbi den skandinaviske metropol,” skriver Textilwirtschaft og fremhæver blandt andre Baum und Pferdgarten, Bruuns Bazaar og Designers Remix som de bedste shows under den københavnske modeuge.

I artiklen spår de udenlandske forhandlere, at moden er på vej tilbage til et mere nedtonet udtryk, og derfor vender man nu blikket mod nord. Det er ifølge Textilwirtschaft grunden til den skærpede interesse fra Tyskland og resten af verden.

Se Textilwirtschafts artikelserie her.
Se interview med Sophie Warburton fra Fashion Telegraph på Fashion TV:

Kilder: Textilwirtschaft.de, Fashion.Telegraph.co.uk