Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Nyt brand på CIFF: En fordel at have netværket i orden

Hidden in Plain Sight har mindre end et år på bagen, men stifterne har masser af erfaring fra modebranchen - og det hjælper, når man skal sælge sweatshirts.
Hidden in Plain Sight har mindre end et år på bagen, men stifterne har masser af erfaring fra modebranchen - og det hjælper, når man skal sælge sweatshirts.

COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. I området Style Setters på CIFF finder FashionForum det knap et år gamle jersey-brand Hidden in Plain Sight. Det er anden gang, det nye danske mærke er på CIFF – endsige på messe i det hele taget – og spørger man salgsdirektør Martin Petersen om ambitionerne, lyder svaret sådan her:

”Vi vil gerne føje 10-15 kunder mere til denne gang.”

Hvis det lykkes – og det tegner godt allerede, afslører salgsdirektøren, selvom ”der jo desværre ikke længere er særligt mange indkøbere, der skriver ordrer på messen” – havner brandet efter indsalget på lige knap 50 døre.

Efter bare én sæson finder man nemlig på nuværende tidspunkt Hidden in Plain Sight i 25 danske butikker og dertil 10 udenlandske, fordelt på Italien, England, Grækenland og USA, hvor mærket via en agent også er repræsenteret på de store messer i New York og Las Vegas.

”Det er sjovt,” supplerer Caroline Kira Rix, mærkets designchef, til FashionForum fra standen på CIFF:

”Selvom vi som brand er så unge, bliver vi ofte mødt med kommentarer som ”har I ikke eksisteret længe?”. Vi har gjort rigtig meget ud af vores brandgendkendelighed, så det er som om, vi har en lang arv bag os, selvom vi først blev etableret i december 2012.”

Selvom brandet er ungt, er stifterne, der foruden Martin Petersen og Caroline Kira Rix tæller Mark Abildhauge, relativt gamle i modebranche-gårde.

Martin Petersen har arbejdet med netop salg af modetøj de seneste ti år, og også Caroline Kira Rix har været beskæftiget i modebranchen tidligere.

”Det har klart været en fordel, at vi har netværket i orden. For selvom vi da – især første gang vi var på messe – kunne mærke, at kunderne lige skulle se os an, så har det bestemt gjort det lettere at få samarbejdspartnere. Det havde været noget andet, hvis vi var helt grønne.”

Hidden in Plain Sight har fordelt sig i butikker over hele landet, fra københavnske Kyoto til Jill & Joy i Esbjerg, og håbet er at nå endnu bredere ud i Danmark. Og her skal de eksisterende kunder gerne inspirere flere butikker til at købe ind i mærket:

”Det er tydeligt, at der er mange af dem, der kommer forbi, der har hørt, hvor godt vores gennemsalg er gået på første kollektion. Og det er rigtig godt. For hvis du har en mindre butik i udkanten af Aarhus eller Aalborg, så er det klart, at det trækker ordren lidt opad, hvis du hører, at salget er gået godt i den butik i centrum, der allerede har os på hylderne. De mindre butikker håber jo at kunne holde kunderne i lokalområdet,” lyder det fra Martin Petersen til FashionForum.

”Det vigtigste for os at slå fast er, at vi ikke er en døgnflue. Vi kommer til at eksistere længe.”