A Question Of: Vi får mest ud af messen i København
A Question Of har allerede været på messe i både Paris og Berlin, og netop dét fremhæver direktøren som årsagen til, at københavner-messen er så lukrativ for mærket.COPENHAGEN FASHION WEEK SS14. Streetwear-brandet A Question Of har både været på messe i Berlin, Paris, og nu er de på Gallery-messen i København. Direktør hos A Question Of Mads Ulrik Greenfort forklarer, hvad det er, København kan.
”Hvis man gør det op i kroner og ører, får man mere ud af den københavnske messe. Danskerne gør deres indkøb på messe, men det er selvfølgelig ikke alle, der lægger ordrer på selve dagen,” siger Mads Ulrik Greenfort, som er medejer af det økologiske mærke.
Mads Ulrik Greenfort peger på, at en af årsagerne til, at København er så lukrativ som messeby, kan være, at de samme indkøbere allerede har set A Question Of-kollektionen på messerne i Paris og Berlin, og derfor har den på nethinden.
”En af fordelene ved de udenlandske messer er deres tidsmæssige placering. De danske kunder kommer også der, og det er godt for dem at se produkterne tidligere i processen. De får et godt indtryk af, hvad der fungerer,” siger han.
For Mads Ulrik Greenfort er det naturligt at være repræsenteret i København, hvor det både drejer sig om kundekontakten, og det at være en del af det hele. Ifølge ham er messen nemlig en mødeplatform for de skandinaviske kunder.
Messen samler branchen
”Man er her, fordi alle de andre er her. Men det er også godt at kunne få ordnet nogle af sine kundemøder her. For os er messen et sted, hvor vi kan lave aftaler med især vores danske kunder, men også de svenske og norske kunder kommer forbi,” siger Mads Ulrik Greenfort.
Når virksomheden derimod skal møde sine europæiske og andre internationale kunder, foregår det i Paris og Berlin.
”Set med vores øjne er Paris den mest internationale modemesse. Det er blandt andet et godt vindue til det asiatiske marked. I Berlin møder vi primært vores tyske kunder,” siger Mads Ulrik Greenfort.
Forskellen er størrelsen
I Paris er A Question Of på herretøjsmessen Capsule. Direktøren beskriver den messe som “mere intim”. Både på grund af kvadratmeterantallet, men også på grund af antallet af udstillere.
”Der er ikke lige så mange udstillere, så folk kan nemmere overskue det og nå at se det hele. Derudover er det mere segmenterede mærker, hvor det overordnet hænger godt sammen. Det hele er på den måde mere tilrettet og nichepræget.”
I København er det ifølge Mads Ulrik Greenfort en lidt mere blandet og broget skare i modsætning til Capsule, som ifølge direktøren faktisk er så kurateret, at en indkøber kunne købe ind hos samtlige mærker og alligevel bevare en sammenhæng i butikken.
Tøjet skal tale for sig selv
På Capsule har man et princip om, at tøjet skal tale for sig selv. Messen leverer alt inventar, som ikke er meget: Et cafebord og to stole. Det eneste, man som udstiller skal gøre, er at bestille det antal tøjstativer, man skal bruge.
“Du kommer derned, har dit tøj med, hænger det på plads. Og så er det det. Man skal – og må – ikke bruge alle mulige afledningsmanøvre på standen, som man kan i Berlin, siger Mads Ulrik Greenfort. Det setup foretrækker han frem for udstyrsstykket på Bread & Butter-messen.
”I Berlin brænder man mange penge af på opbygningen. En stand kan nemt koste 250.000 kr. at bygge op, og det har ikke kunne betale sig,” siger Mads Ulrik Greenfort og fortsætter:
”Der kommer fokus lidt væk fra tøjet. Det handler mere om, hvem der har de største marketingsbudgetter og ikke om, hvem der laver det fedeste tøj.”