Ungt designtalent: Attitude er alt
Trods sin unge alder har den danske designer Nicklas Kunz allerede bevist, at hans talent flyder ud over de danske landegrænser. FashionForum har mødt den lovende herretøjsdesigner. En herretøjsdesigner med stort H.Han mixer læder, uld og denim. Han tager det bedste fra gadebilledet og sportens verden og fortolker det i sit eget maskuline univers. Universet er råt, mørkt og kantet, og attituden er ikke til at komme udenom. Nicklas Kunz er en modig designer.
Nicklas Kunz starter sin fortælling fra begyndelsen: I københavnerforstaden Albertslund, hvor den 31-årige designer er vokset op.
”Grunden til, at jeg startede, er dels, fordi jeg så et hul i modebilledet, som jeg kan udfylde. Og så har jeg noget på hjerte, som jeg gerne vil ud med i modebranchen,” siger han til FashionForum og fortæller om det talent, han har besiddet hele sit liv:
”Jeg har altid været god til at spotte ting, før det blev mode – før det blev fashion.”
Derudover stillede han allerede i sin ungdom spørgsmålstegn ved, hvorfor man skal købe, når man kan lave tøjet selv? Og med en bachelorgrad fra engelske Arts University Bornemouth og en kandidatgrad fra Designskolen Kolding i 2012 samt lærepladser hos Henrik Vibskov og Soulland er det det, Nicklas Kunz gør i dag: laver tøjet selv.
Men hvad vil han egentlig?
Nicklas Kunz er, med en tredjeplads ved Designers’ Nest-konkurrencen i 2013 og som en af finalisterne til Den Gyldne Pelsnål i 2011, godt i gang med at vise sit værd på den danske modescene. Han mener selv, at han gør mænd sexede – De mænd der altså kan bære looket.
”Mit tøj handler om kant, attitude og sex. Det synes jeg, at der mangler noget af på herresiden. Jeg synes generelt folk skal sætte lidt mere spørgsmålstegn ved moden. Folk ligner generelt bare hinanden herhjemme,” siger han.
Attituden er altafgørende
Nicklas Kunz fokuserer på den måde, som mænd vælger at bære sit tøj på. Med den rette dosis attitude kommer man nemlig langt:
”Når det kommer til stykket, er tøj jo ikke bare tøj. Det er måden man bærer det på. Tøj er jo ingenting før nogen går i det,” påpeger han.
Og det har aldrig været meningen, at hans designs skulle blive allemandseje. Den modige designer kræver modige købere:
”Mit tøj er ikke mainstream. Det er slet ikke dét, som det lægger op til at være. Det handler derfor om at finde butikker og salgskanaler med den rette profil og om at positionere sig de rigtige steder,” fortsætter han.
Manglende opbakning skaber verdensmand
Snakken drejer sig ind på tiden efter konkurrencen Designers’ Nest, og på hvordan det er at være en lille fisk i det store mode-hav. Under den forestående modeuge vil Nicklas Kunz præsentere sin SS14-kollektion på Vision-messen. Når AW14 skal vises frem bliver det i Paris, hvilket der er en klar årsag til:
”Danmark er simpelthen for dårlig til at tage hånd om de nye talenter. Der mangler en platform til færdiguddannede modefolk. Da jeg blev færdig og skulle stable noget på benene, endte jeg i blindgyder,” siger Nicklas Kunz og fastslår, at det danske marked er uinteressant for firmaet, som det ser ud nu:
”Jeg tror ikke, at vi kommer til at holde show i Danmark i nærmeste fremtid. Der er ikke nok penge at hente og det er ikke de rette indkøbere, som sidder på forreste række – det er som regel bloggere det hele.”
Under alle omstændigheder ligger der masser af arbejde forude, før den danske herretøjsdesigner er tilfreds.
”Jeg føler ikke, at jeg er brudt igennem endnu. Der skal nogle flere sæsoner på bagen. Jeg vil sige, at når man går i nul – så begynder det at hjælpe på det,” siger han.
Men måske går det allerede i den rigtige retning:
For nyligt bar en af rap-scenens mest omtalte talenter Kendrick Lamar en Nicklas Kunz-jakke i en modeserie. Billederne nåede verden rundt i løbet af få timer. Lidt af et skulderklap, og som stylisten til shootet sagde om Nicklas Kunz’ samlede kollektion:
“Let’s just say … nicely done.“