Optakt til modeugen: 9PR
NEDTÆLLING: Copenhagen Fashion Week er lige om hjørnet. FashionForum har talt med en række af spillerne bag. Følg med hver dag og se, hvordan den danske modebranche forbereder sig til begivenheden.Line Christiane Plesner, Partner, 9PR
Hvad er hovedårsagen til, at I hos 9PR deltager i Copenhagen Fashion Week?
– Næsten alle vores kunder er repræsenteret ved Copenhagen Fashion Week, og det betyder selvfølgelig, at vi også er godt involveret i messerne, hvor vi for første gang ser vores kunders nye kollektioner. Vi har også tit shows og events for vores kunder under modeugen. Det er skønt især med shows, hvor vi virkelig arbejder tæt med kunden og kollektionerne.
Hvad vil du have ud af modeugen?
– Jeg elsker når Nina, min partner i 9PR og jeg snuser rundt på messerne og ser, hvor de forskellige brands har rykket sig hen. Vi bruger aldrig modeugen til decideret new bizz-møder, men hvis vi ser et brand, vi mener har stort potentiale i de danske medier, og som vi ikke er stødt på, så går vi ind og snakker med dem. Det er fantastisk at se, hvor stolte især nye designere er over deres kollektioner, og så vokser de lige en halv meter, når vi står og roser deres talent – Dejligt!
Hvordan forbereder du dig til Copenhagen Fashion Week?
– Lige efter en modeuge evaluerer vi altid dagene sammen med vores showroom-team, som selvfølgelig også er en stor del af modeugens aktiviteter. Showroom-teamet kommer med deres syn på vores kunders kollektioner, samt hvad de mener der kunne gøres af diverse aktiviteter til næste modeuge – det kan være lige fra et mindre arrangement på standen til stort internationalt modeshow. Derefter går meget af tiden på at udforske nye tiltag, som kan optimere vores kunder synlighed op til, under og efter modeugen.
Hvordan ser dine dage ud under selve modeugen?
– Afholdelse af shows og events, messebesøg, se de vigtigste shows, møder med vores kunder og selvfølgelig masser af sjov og fest!
Hvad er din vigtigste funktion under Copenhagen Fashion Week?
– At leve op til alle mine kunders forventninger. Det kan være lige fra bare at komme forbi standen og se de nye kollektioner til at afholde store shows og sørge for, at alle de inviterede får en fantastisk oplevelse, at kunden føler sig tryg, og selvfølgelig at der kommer en masse god omtale efterfølgende.
Hvad er din bedste modeugeoplevelse nogensinde?
– Lige da 9PR startede i 2009 blev vi kontaktet af Vilsbøl de Arce – det mest fantastiske danske brand. De skulle holde et stort show, og de ville have, at 9PR skulle stå for det. Det var så vildt – vi havde kun eksisteret i 2 mdr., og så skulle vi til at holde show i den kaliber. Der blev inviteret 1200 gæster, og jeg tør godt sige, at både Nina og jeg var flyvende da showet endelig startede, og vores arbejde var gjort. Det var lidt 9PRs billet ind i modebranchen, så vi skulle bare vise, hvad vi kunne. Det gik heldigvis super, og vi holdt showet igen sæsonen efter.
Hvad er det eneste, som du ikke vil gå glip af under Copenhagen Fashion Week?
– Jeg synes aldrig, jeg når alt det, jeg gerne vil nå! Der er så mange fantastiske arrangementer. Jeg skal rundt til alle kunderne – det er helt sikkert. Jeg glæder mig til at se, hvad vi skal arbejde med fremadrettet. Modeugen i august er lidt mindre travl end den i januar, da vores kunder som regel prioriterer shows for AW-kollektionerne. Vores kunde Hugo Boss holder 20-års-jubilæum – det må vi ikke gå glip af. Og så er der også nogle shows, som jeg glæder mig ekstra meget til.
Hvad er dine forventninger til modeugen SS14?
– Jeg har aldrig håbet så meget på kæmpe succes for den københavnske modeuge, som jeg gør denne gang. Jeg ser det lidt som knald eller fald, da mange brands nu ser blandt andre Milano- og Berlin-modeugerne som super alternativer, hvis København ikke snart får fat i den lange ende. Jeg er rigtig ked af, at mange vigtige personer i denne branche er så dygtige til at modarbejde hinanden. Det er trættende og på grænsen til dumstædigt at have så fastcementerede krav til en branche, som jo hele tiden skal forny sig. Jeg håber selvfølgelig, at alle mener, de gør det bedste for den københavnske modeuge og ikke kun har et behov for, at høre deres egen stemme…