Miinto.dk har sorte tal på bundlinjen efter tre år
Den kun tre år gamle virksomhed Miinto.dk kan for første gang prale af en positiv bundlinje. Og det glæder naturligvis direktøren.Miinto.dk, der samler nethandel for en lang række fysiske modebutikker, viser allerede i virksomhedens tredje leveår et beskedent overskud.
Med en bruttofortjeneste, der fra 2011 til 2012 steg fra 2,4 mio. kr. til 6,7 mio. kr., havnede nettoresultatet i fjor på 124.000 kr. mod et underskud på 1,8 mio. kr. året inden.
Særligt væksten i kommission fra onlinesalget – hver gang Miinto.dk sælger en vare for en af butikkerne, tjener de en procentdel på salget – har sparket til indtjeningen – fortjenesten her er ifølge Miinto.dk vækstet 388 pct. fra 2011 til 2012.
Koncerndirektør Konrad Kierklo er tilfreds med resultatet, som han kalder ’enormt positivt’, og han peger på, at det netop er så forbedret, fordi man har udviklet indtjeningsmulighederne:
”Vi har længe kæmpet med kun at omsætte via kommission for hvert salg og dermed udelukkende omsætte, når butikkerne omsætter. Det betyder, at vi har konkurreret med de store etablerede ”normale” modewebshops med en meget mindre margin for hver solgt stykke tøj end dem. Nu er vi ude af folden, så nu skal der løbes igennem og væksten skal holdes.”
Miinto.dk har nemlig foruden et kassesystem, MiintoPOS, der forbinder lageroversigter off- og online, også udviklet et statistiksystem og forbedret Miinto.dks fotostudie, og det er alt sammen services, som kunderne – modebutikkerne – betaler for at benytte, hvilket betyder forbedret indtjeningsgrundlag for virksomheden.
”Lanceringen (af MiintoPOS, red.) er gået over al forventning. I løbet af 2013 forventes systemet at blive rullet ud på alle de markeder, hvor Miinto er tilstede. Disse er Norge, Sverige, Holland og Spanien,” lyder det i en pressemeddelelse.
Miinto.dk har i årets løb også vundet Ernst & Youngs ”Entrepreneur Of The Year”-pris samt to af FDIH’s e-handelspriser.
”Disse priser er naturligvis et kæmpe skulderklap – og især fordi de anerkender vores kerneaktiviteter online. Men de sorte tal på bundlinjen er det bedste bevis på at vores strategi med underskud og fokus på markedsandele i de foregående år har virket,” slutter Konrad Kierklo.