Ny trendbog skal samle modebranchen
Ny bog om trends der belyser, hvordan livsstilsbranchen arbejder i forhold til trendbegrebet, og hvordan kommunikationsproblematikker heri kan lettes.Vi kommer i fremtiden til at se massevis af nye måder at drive modevirksomheder på, spår forfatteren bag en ny bog om trends:
“Flere og flere i den kreative industri vil skabe nye forretningsmodeller og vælge at kommunikere vidt forskelligt.”
Citatet er fra bogen “Tilgange til trends”, der skal lette kommunikationen mellem de forskellige led af mode- og livsstilsbranchen. Ifølge forfatteren til bogen, Helle Christiansen, vil både design- og produktionsafdeling opnå fordele, når det kommer til arbejdet med og tilgange til trends.
”Jeg oplevede, at der manglede en bog, der samlede tilgange til trends, så det blev brugbart, både når man er designer, og når man skal arbejde mere forretningsrelateret i livsstilsbranchen.”
Udgangspunkt i branchen
I bogen behandles trends med udgangspunkt i livsstilsbranchen. Trendbegrebet undersøges i forhold til teorier inden for sociologi, markedsføring, kommunikation og netværkssamfundet, og ifølge Helle Christiansen manglede der litteratur med den tilgang:
”Det var synligt for mig, når jeg talte med mennesker i branchen, at man kommunikerer ret forskelligt, og det gav god mening af anskueliggøre denne forskellighed i forhold til teorier om kommunikation og sociologi,” fortæller forfatteren.
LÆS OGSÅ: Ny bog gør CSR håndgribeligt
Teorierne suppleres af interviews med blandt andre adm. direktør hos Soulland, Jakob Kampp Berliner, adm. direktør Nicolaj Reffstrup fra Ganni, moderedaktør Chris Pedersen fra Cover og møbeldesigneren Hans Sandgren Jakobsen.
Trends i produktion, design og forretning
”Tilgange til trends” består også af en række cases, der belyser, hvordan livsstilsbranchen – designere, modefolk og innovatører – agerer i forhold til trendbegrebet og de strømninger, der præger os:
”Bogen giver også bud på, hvordan udviklingen i centrale trends i branchen er lige nu, og det er både i forhold til produktion, design og forretningsmodeller,” forklarer Helle Christiansen og understreger afslutningsvis vigtigheden af i fremtiden at kunne bevæge sig på tværs af viden:
”Det er et meget sandsynlig fremtidsperspektiv, at man skal arbejde endnu mere sammen i branchen på tværs af business og design, og derfor er det vigtigt at forstå hinandens tilgange til kreativitet og til forretningstænkning. Det giver bogen indsigt i,” slutter Helle Christiansen.