Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Guidelines II: Ny bog gør CSR håndgribeligt

Bæredygtighed behøver ikke nødvendigvis være et stort og uoverskueligt emne - ikke hvis du spørger de fire forfattere bag bogen Guidelines II, som netop er kommet på gaden.
Bæredygtighed behøver ikke nødvendigvis være et stort og uoverskueligt emne - ikke hvis du spørger de fire forfattere bag bogen Guidelines II, som netop er kommet på gaden.

Bogen “Guidelines II” er netop udkommet, og som titlen lægger op til, ønsker værket at guide virksomheder, store som små, til at inkorporere bæredygtige tiltag i de daglige rutiner.

“Guidelines II” er skrevet af fire kvinder, alle med baggrund i modebranchen. Efter den første bog “Guidelines I”, der udkom i 2001, har forfatterne løbende holdt sig opdateret, og med den hastige udvikling inden for emnet bæredygtighed var det nu tid til en efterfølger med nye cases, beskrivelser, tanker og muligheder.

Bogen er let at gå til, letlæselig og emneopdelt og beskriver konkret, hvad der findes af CSR-indsatsområder og -muligheder i enhver modevirksomhed.

”Hele formålet med “Guidelines II” er at inspirere til bæredygtighed, skabe indsigt og fastslå, at bæredygtighed ikk er et så uoverskueligt projekt igen, hvad enten du er privat-, lille- eller mellemstor virksomhed,” siger Eva Himmelstrup Dahl, som er en af forfatterne bag bogen, til FashionForum.

”Som navnet indikerer, skal bogen virke som en guideline, hvor firmaer kan finde mere bæredygtige tilgangsvinkler til tingene. De kan senere søge videre efter dybere forklaringer – men så har vi i hvert fald sat processen i gang,” uddyber Eva Himmelstrup Dahl.

Ifølge forfatterne adskiller “Guidelines II” sig fra andre bøger der berører CSR-emnet, forklarer en anden af forfatterne bag bogen, Drude-Kathrine Planthinn, som er designer og underviser:

”Vi har holdt os fra skrækbilleder og ønsker ikke at appellere til folks dårlige samvittighed. Vi ville skabe en attraktiv og positivt-stillet bog med æstetisk ynde.”

”Vores force har været, at vi har været en tværfaglig gruppe hvor vi har kunne arbejde ud fra en designmæssig tilgang, på linje med de sociale og miljømæssige aspekter,” siger hun og fortsætter:

”Vi er alle kreativt uddannede – hvilket giver os evnen til at forstå ikke mindst de designmæssige problematikker. Vi ser tingene fra virksomhedens synsvinkel og kan beskrive problematikker der differentierer sig fra det materiale der findes på markedet i dag.”

Siden “Guidelines I” udkom i 2001 er der sket en bemærkelsesværdig udvikling på det bæredygtige område. Ikke mindst bevidstheden omkring emnet er i den grad vækket og det synes ikke længere til, at komme udenom og tage stilling til:

”Guidelines I var forud for sin tid. På daværende tidspunkt var der ikke særlig meget viden på området – og på selve området er der sket utrolig meget de sidste 12 år,” siger Helle Krüger, som er kunstner og projektleder og medforfatter på Guidelines I og II.

”Det øgede fokus på miljøforhold og socialt ansvar i tekstilproduktion har skabt et behov for virksomhederne. Mange ønsker i dag, at integrere miljømæssige og ansvarlige tiltag i de daglige rutiner, hvilket er utrolig positivt,” fortsætter Drude-Kathrine Planthinn.

GUIDElines II koster 200 kr. + porto og kan købes via fashionguidelines.dk.