Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Midtjylland klar med ambitiøst vækstprojekt for modebranchen

Headstart Fashion skal afdække muligheder for digital vækst i midtjysk mode: "Projektet skal vise, hvordan vi bliver bedre til at tjene penge på kultur," lyder det fra sekretariatschefen.
Headstart Fashion skal afdække muligheder for digital vækst i midtjysk mode: "Projektet skal vise, hvordan vi bliver bedre til at tjene penge på kultur," lyder det fra sekretariatschefen.

Hummel, Black Lily og Minimum er blandt parterne i et nyt samarbejde om at vækste midtjysk mode. Med en check på 200.000 kr. fra Region Midtjylland skal projekt Headstart Fashion således undersøge, hvordan modebranchen bedst lukrerer på de digitale mediers globale ekspansionsmuligheder.

”Håbet er, at Headstart Fashion kan bidrage med noget viden, der på sigt kan fremme de kreative erhverv i regionen. Der er et stort behov for at få løftet modebranchen ind i den digitale tidsalder,” siger Peter Boesen, sekretariatsleder i More.Creative, der er rygraden i Region Midtjyllands kreative vækststrategi og står bag udvælgelsen af i alt ni kreative midtjyske partnerskaber, hvoraf initiativet Headstart Fashion blot er et.

I Headstart Fashion samarbejder Creative Aarhus (Aarhus Kommune), Teko, Hummel, Bestseller, Leon Louis, Metropol, Smac, Minimum, Black Lily Accessories og Hello Monday om et projekt om digitale samarbejder i modebranchen.

Blandt de yderligere projekter er også udvalgt fx et initiativ for interaktiv kulturformidling for børn og et projekt, der skal se nærmere på, hvordan tv-branchen udnytter potentialet på tværs af enheder.

”Hvert af de ni initiativer har fået 200.000 kr. til et projekt, der afrundes ultimo november i år. Så pengene står kun mål med selve modningsfasen, derefter skal ideerne gerne kunne kvalificere sig til yderligere støtte sidenhen,” siger sekretariatslederen med henvisning til blandt andet 2017, hvor Aarhus er europæisk kulturhovedstad:

”I Aarhus i 2017 skal det nemlig ikke kun handle om forædlet kultur og færdige galionsfigurer, men også om kreative projekter, der kan vise, hvordan vi bliver bedre til at tjene penge på kultur,” siger Peter Boesen.

Således skulle de ni udvalgte More.Creative-projekter gerne i november munde ud i fem projekter, der kan raffineres yderligere:

”Hvis det til november viser sig, at nogle af projekterne er så stærke og spændende, at de fortjener mere støtte, så bliver de hevet ud og får yderligere støtte gennem 2017-puljen, og så er det altså nogle noget større beløb, end de 200.000 kr. til modningsfasen, vi snakker om.”

Det konkrete resultat af Headstart Fashion bliver et forum for digital videndeling – og selvfølgelig øget netværksdannelse i den kreative midtjyske industri.

”Visionen er, at der kan trækkes viden ud af projekterne måske i form af konkrete værktøjer og nye samarbejdsformer. Erfaringerne skal kortlægges og afleveres i kondenseret form til regionerne som forslag til, hvordan man kan fremme de kreative erhverv.”

På sigt er håbet med partnerskabet altså at skabe vækst og flere arbejdspladser i modebranchen og i den digitale branche.

”Det skal gøres ved at skabe et attraktivt mødested, hvor den digitale branche og modebranchen i fællesskab kan udvikle nye produkter. Mødestedet skal udmøntes i en digital platform.”