Prada fejrer rekord-indtjening takket være Kina
Den italienske luksusgruppe Prada har øget deres overskud med imponerende 45 pct. fra 2011 til 2012, og det er især Asien der driver væksten.Italienske Prada kan melde om rekordhøj indtjening i fjerde kvartal, der sluttede med januar. Det flotte resultat skyldes især en meget stærk præstation i Asien, som opvejede lavere indtjening i Europa.
Virksomheden kunne præsentere et nettooverskud på ca. 1,6 mia. kr. (217,1 mia. euro), hvilket er godt 430 mio. kr. (58 mio. euro) mere end samme periode året inden. Det skriver blandt andre Pambianco News.
I hele 2012 steg omsætningen med 29 oct. til godt 24 mia. kr. (3,3 mia. euro), heraf tegnede Asien sig for godt 35 pct. af salget, Europa for 23 pct., Italien for 16 pct. og USA for 15 pct.
Prada distribuerer primært sine varer gennem egne butikker, og det er i endnu højere grad tilfældet i dette regnskabsår, hvor direkte opererede butikker tegnede sig for 82 pct. af salget, ti procent mere end 2011.
Prada har gennem perioden styrket sin position på det asiatiske luksus-marked med særligt fokus på Kina. En række højprofilerede brands har ellers haft hårde kår i Kina den seneste tid, men Pradas dyreste linje har blandt andet på grund af store udskiftning i varerne formået at holde sig flydende og undgået den mærkevare-træthed, der ellers har ramt de kinesiske forbrugere.
Adm. direktør i Prada, Patrizio Bertelli, understreger, at man vil fortsætte væksten blandt andet gennem øget fokus på nye markeder som Mellemøsten og såvel Syd- som Nordamerika. Videre peger direktøren bag Prada, der er noteret på børsen i Hong Kong, på, at der stadig er et rigt potentiale på vækstmarkederne, hvor det italienske mærke i modsætning til konkurrenter som LVMH-mærkerne ikke har investeret massivt endnu.
”Vores fokus bliver på Golf-landene, Sydamerika og koncessioner i stormagasiner i USA,” siger direktøren.
Det samlede nettooverskud havnede på 4,6 mia. euro (625,7 mia. euro) – 45 pct. højere end året inden.