Dårligt vejr påvirker bundlinjen hos H&M
Koncernen nævner negative kalendereffekter, med andre ord dårligt shoppingvejr, pauvre valutaomregningsforhold, samt en række langsigtede investeringer som årsag til faldende indtjening.H&M har netop offentliggjort regnskab for første kvartal. Tremånedersperioden, der med det nye butikskoncept & Other Stories bød på en ny forgrening på det store koncerntræ, endte med en omsætningsvækst på seks procent, mens bundlinjeresultatet faldt en smule. Det fremgår af den finansielle rapport fra H&M.
Omsætningen steg således til 28,4 mia. svenske kr. mod 27,7 mia. svenske kr. i samme periode i 2012, mens resultatet efter skat havnede knap 300 mio. kr. under indtjeningen året inden: 2,4 mia. svenske kr. mod 2,7 mio. svenske kr. i 2012.
I koncernen nævner man dels negative kalendereffekter, med andre ord dårligt shoppingvejr, pauvre valutaomregningsforhold, samt en række langsigtede investeringer blandt andet i det nye butikskoncept & Other Stories som årsag til den faldende indtjening.
”Første kvartal er præget af, at det fortsat har været udfordrende for beklædningsbranchen på flere af vores markeder, først og fremmest som følger af et fortsat hårdt makroøkonomisk miljø, samt at vejret har været ufordelagtigt i dele af kvartalet. Det betyder, at salget i første kvartal ikke lever op til vores forventninger,” lyder det i en meddelelse fra Karl-Johan Persson, adm. direktør i H&M.
En af de langsigtede investeringer, der også har påvirket bundlinjen i den svenske koncern, er etableringen af det nye flagskibskoncept & Other Stories, og det ser allerede fint ud, understreger direktøren:
”I marts lancerede vi vores nye modemærker & Other Stories, som er blevet fantastisk modtaget. Salget, både i butikken og online, har oversteget vores i forvejen høje forventninger, og vi ser det som en klar anerkendelse af det langsigtede arbejde, der ligger bag udviklingen af & Other Stories, har været helt rigtigt.”
Direktøren løfter således sløret for, at den fremtidige udvikling af brandet kan accellereres.
”Det åbner op for, at & Other Stories kan ekspandere både bredere og hurtigere, end vi som udgangspunkt havde planlagt. Vi ser et stort potentiale på både kort og langt sigt.”
I år forventer H&M at åbne 350 nye butikker og fem nye markeder. Og i begyndelsen af næste lanceres videre et helt nyt sportskoncept til både damer, herrer og børn.