Forbrugerne spørger: Hvor køber man øko-tøj?
Undersøgelse: Kun 12 pct. af de norske forbrugere ved, hvor de kan købe øko-tøj. De europæiske forbrugere kender ikke de forskellige mærkningsordninger.En ny stor norsk/indisk undersøgelse har kortlagt forbrugernes holdninger og kendskab til forskellige øko-tekstil-mærkninger.
Undersøgelsen, der er baseret på svar fra ca. 1.000 respondenter fra Tyskland, England, Frankrig, Sverige og Norge, viser, at kun omkring 12 pct. af de norske respondenter kan svare bekræftende på spørgsmålet: ”Jeg ved, hvor jeg skal handle, hvis jeg vil købe øko-mærket tøj og tekstil.”
Resultatet kommer dog ikke bag på Jonas Eder-Hansen, udviklingsdirektør i NICE, der er et nordisk initiativ til fremme af bæredygtighed i modebranchen.
”Det er ingen overraskelse, at forbrugerne ikke ved, hvor de skal finde bæredygtig mode. Det samme ville uden tvivl gøre sig gældende i Danmark,” siger Jonas Eder-Hansen til FashionForum.
Undersøgelsen, ”Consumer Perspectives on Eco-labelling of textiles”, er udarbejdet for det nationale institut for forbrugerundersøgelser (SIFO) i Norge og det indiske Consumer Unity and Trust Society (CUTS). Den har til formål at fremme producent/forbruger-dialogen om miljøstandarder og -mærkninger mellem producenter – i dette tilfælde Indien – og forbrugerne i Europa.
Kender kun Svanemærket
Resultaterne viser også, at de europæiske forbrugere har svært ved finde rundt i de mange forskellige regionale, nationale og fælleseuropæiske mærkningsordninger. De globale og større regionale mærkninger såsom EU Blomsten og GOTS er stadig mindre kendte end de nationale og små regionale mærkninger som eksempelvis det nordiske Svanemærke og det tyske Blå Engel.
”Der er stor forvirring omkring de forskellige mærkningsordninger – det er jo en ren jungle. Når der findes over 40 forskellige, er det umuligt for forbrugeren at skabe sig et overblik over, hvilke mærkninger, der fokuserer på økologi, børnearbejde, kemikalier eller noget andet. Der mangler en fælles global standard,” siger Jonas Eder-Hansen.
Han peger imidlertid på, at Sustainable Apparel Coalition, som repræsenterer 1/3 af den samlede branche, herunder PPR, LVMH, Nike, Levi’s, H&M, er på vej med initiativer i den retning.