Adidas vokser på trods af Reebok-problemer
Den tyske sportstøjsgigant omsætter nu for over 100 mia. kr. om året. Reebok-brandet har til gengæld kostet dyrt i 2012.Omsætningen i Adidas steg i 2012 med 12 pct. fra 13,3 mia. euro (99 mia. kr.) i 2011 til 14,9 mia. euro (111 mia. kr.) i 2012, men bag den overordnede fremgang ligger store problemer med Reebok-brandet.
Adidas opkøbte Reebok tilbage i 2005 og efter en fin start på samarbejdet udviklede 2012 sig til et annus horribilis for Reebok-brandet. Først blev der afsløret omfattende svindel i brandets indiske afdeling, dernæst mistede Reebok en stor sponsoraftale med NFL og endelig blev firmaet hårdt ramt af den lange strejke i den amerikanske ishockeyliga NHL.
Derudover har satsningen med Reeboks muscle tone-sko, der er designet til at fremhæve og træne lår- og ballemusklerne været ramt af en række problemer i forhold til kritik af markedsføringen og et skuffende salg.
Kampen om Kina
Trods Reebok-problemerne, så buldrer Adidas af sted på det kinesiske marked, hvor de haler ind på verdens største sportstøjsbrand Nike.
Den tyske sportsudstyrsgigant kunne sidste år se sin omsætning vokse hele 15 pct. på det kinesiske marked, og samlet set har Adidas nu en markedsandel på 11,2 pct. af Kinas 148 mia. yuan (135 mia. kr.) store marked for sportstøj.
Dermed ser den nye strategi ud til at virke, idet selskabet haler stærkt ind på Nike, der sidder på 12,1 pct. af markedet, viser tal fra analyseinstituttet Euromonitor international. Nike har længe været den ubestridte markedsleder, men måtte i sidste kvartal se sit salg falde med 12 pct. i landet.
En del af Adidas’ Kina-strategi er blandt andet at specialisere deres over 7.000 forretninger i Kina, så den enkelte butik fokuserer på en niche, som kan være alt fra fodboldsko til dametøj. Samtidig vil Adidas ikke længere kun fokusere på sportssko og -udstyr, men også på tøj, der egner sig til dagligdagsbrug.
”Der bliver ikke flere one-size-fits-all,” udtaler adm. direktør for Adidas’ kinesiske division Colin Currie til finansavisen Wall Street Journal, med henvisning til at selskabets butikker på tværs af Kina i løbet af de næste to år skal specialisere sig.
Kilde: Epn.dk, Fashionunited.com, BBC News, Wall Street Journal