Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

IC Companys i CSR-selskab med H&M og Nike

IC Companys er som nyeste medlem blevet optaget i Sustainable Apparel Coalition, der også tæller brands som fx Esprit, C&A, Nike, PPR og H&M.
IC Companys er som nyeste medlem blevet optaget i Sustainable Apparel Coalition, der også tæller brands som fx Esprit, C&A, Nike, PPR og H&M.

IC Companys er nyeste medlem af Sustainable Apparel Coalition, der arbejder for at reducere de negative sociale og miljømæssige effekter af mode- og fodtøjsproduktion.

Sustainable Apparel Coalition (SAC) tæller mere end 80 beklædningsvirksomheder, heriblandt store spillere som Nike, H&M, Gap, Levi’s og Esprit.

Baggrunden for IC Companys medlemsinvitation er koncernens arbejde med virksomhedsansvar – eller ”corporate responsibility” (CR). Hos IC Companys bygger man nemlig på de samme værdier og principper, som dem man arbejder med i SAC.

”Vi arbejder stenhårdt og fokuseret med CR og ser gennem et medlemskab af SAC muligheden for at tage skridtet videre og være med til at definere spillereglerne og arbejde sammen om at udarbejde fælles løsninger,” lyder det fra Niels Mikkelsen, adm. direktør i IC Companys, i en meddelelse, hvor han fortsætter:

”Det, tror vi, er vejen frem i stedet for, at vi hver især kommer med vores egne tiltag, hvilket skaber frustration hos leverandørerne og forvirring blandt forbrugerne.”

Som medlem af SAC anerkender man, at det både er en nødvendighed og en mulighed at adressere industriens CR-udfordringer i fællesskab, hvilket også går fint i spænd med indstillingen hos IC Companys:

”Vi tror på, at vi gennem samarbejde med de andre deltagere i SAC og en fælles industristandard har en mulighed for at bidrage til en mere gennemsigtig og bæredygtig modeindustri. Dette vil være til gavn for både forbrugere, leverandører og brands,” siger Niels Mikkelsen.

”Derudover ligger et medlemskab af SAC i tråd med vores fokus på hvordan vi, gennem medlemskab af Dansk Initiativ for Etisk Handel, Business Social CompIiance Initiative og Kemikaliegruppen, kan finde løsninger og påvirke udviklingen ud over, hvad vi kan opnå alene.”

Niels Mikkelsen understreger videre, at medlemskabet er helt i overensstemmelse med koncernens fokus på uddannelse, hvilket man betragter som et af de vigtigste midler til at kunne identificere potentielle CR problematikker.

”I SAC får vi adgang til et meget kvalificeret netværk, hvilket giver værdifuld indsigt i nye trends, udfordringer og muligheder.”

Sustainable Apparel Coalition (SAC)

SAC søger gennem et multistakeholder-samarbejde at opbygge en fælles tilgang til at måle og evaluere branchens CR arbejde. Ideen er at medlemmerne gennem samarbejde kan udvikle standarder og værktøjer og dermed udnytte ressourcerne bedst muligt.

I dag udgør medlemmerne af SAC ca. 35 pct. af verdensmarkedet for alt tøj og fodtøj og antallet af medlemmer stiger. Medlemmerne består både af brands, leverandører, kemikalieproducenter og eksperter fra universiteter og NGO’er.

Se mere om SAC her.