Dominoeffekt: Masai vil vækste i udlandet
Det danske mærke Masai har store vækstambitioner, og den nyansatte direktør Sune Bjerregaard skal bidrage til at indfri dem.Der skal fart under den internationale vækst hos Masai, forklarer Sune Bjerregaard, der er adm. direktør i virksomheden. Det har han kun været i fire måneder, men missionen er allerede klar:
”Om fem år har Masai en markant større eksportandel, end vi har i dag. Vi vil gerne have mere tryk på eksportmarkederne. Halvårsregnskabet (der afsluttes denne måned, red.) viser fortsat vækst, og det giver en fin indikation for hele året,” siger direktøren, hvis ansættelse repræsenterer et generationsskifte i Masai.
Masai hitter i England
Hans Rye, der sammen med sin søster Nina Rye grundlagde Masai i 1992, er nemlig trådt ud af den daglige drift og vil fremadrettet udelukkende blande sig i kraft af rollen som bestyrelsesformand i en nyindsat bestyrelse med internationale ambitioner.
Og især på engrossiden går det allerede godt udenlands med Storbritannien som tropfører. Her har Masai 300 kunder og blev for anden gang i træk i 2012 kåret som et af de fem bedst sælgende brands af Drapers.
”Vi er meget veletablerede på det engelske marked. Det går godt i England, og kunderne sælger vores tøj rigtig godt. Faktisk er England i dag et større marked end Danmark for os,” siger han.
Større ordrer per butik, tak
Han forklarer, at det i Danmark handler mere om at få de enkelte butikker til at købe større ind af kollektionerne, end det drejer sig om at få flere kunder end de eksisterende 180.
”Måden, vi især vil arbejde på det danske marked, er ved at vækste i volumen inden for den enkelte kunde.”
Godt en fjerdedel af Masais omsætning sker i koncernens egne 15 detailbutikker: 12 danske og tre i Sverige. I Skandinavien er vækststrategien da også bundet op på at åbne flere egne butikker – der føjes endnu en Göteborg-filial til i løbet af den nærmeste tid, og både i Stockholm og Århus skulle der gerne dukke Masai-adresser op i løbet af 2013:
”Vores butiksportefølje er rigtig god til at tjene penge, fordi vi lægger så megen tanke i, hvor vi skal ligge,” siger direktøren.
Opskriften på succes: Grundighed og analytisk tæft
Og netop grundighed og gennemanalyserede resultater hører til blandt de faktorer, der ligger bag Masais massive vækst: +9 pct. i omsætning i 2011/2012 sammenlignet med året inden, og en resultatvækst fra 42 til 48 mio. kr.
”Hans og Nina(Rye, red.) har lavet en platform, der er så god, at vi har styr på debitorer og kollektionsudvikling, vi er meget drevet af ’facts and figures’ og mindre af følelser. Vi analyserer alt,” lyder det fra Sune Bjerregaard.
Derfor er der også en del af Masais kollektioner, der går igen fra en sæson til den næste.
”Vi smider ikke en bestseller ud af vinduet. Den holder vi fast i, selvom andre mærker måske ville dømme den ude og have fornyelse. Vi har holdt fast i stilen fra begyndelsen og tilpasset os en smule. Vi skeler til trends i form af fx farvevalg og prints, men vi har vores egne silhuetter. Looket er det samme.”
Store eksportambitioner
Således er det da også på eksportmarkederne, ambitionerne er størst:
”Den største udfordring er nok at få gjort Masai kendt på nye markeder i den hastighed, vi gerne vil. Det er svært at komme til Tyskland, fordi der er en million udbydere, og hvorfor skulle de så vælge Masai,” siger han og slutter:
”Men når kunden har haft vores produkter inde i en sæson, så finder de ud af, at vores varer sælger godt. Og så kommer dominoeffekten.”