Flot fremgang på Gallery - flere besøgende end nogensinde
12.684 gæster lagde vejen forbi den mindste af modemesserne, Gallery i Forum. Og halvdelen kom fra udlandet, hvilket er et godt tegn, hvis man spørger Gallery-direktør Christian Gregersen.Ti procent flere messegæster lagde vejen forbi Gallery denne vinter.
”Jeg synes, det er gået rigtig, rigtig godt. Jeg ved selvfølgelig endnu ikke, hvor meget der er solgt for, men jeg kan se besøgstallene er gået frem, og det er dejligt,” lyder det fra en tilfreds messedirektør Christian Gregersen til FashionForum.
Med 10 pct. flere besøgende havnede det samlede besøgstal på 12.684 gæster, og Christian Gregersen har da også bidt mærke i de optimistiske takter – der var travlhed i messegangene på modeugens første dage:
”Udstillerne er jublende glade. Det har måske været en af de bedste messer nogensinde,” lyder det.
På Gallery har gæsterne fordelt sig på halvt danske og halvt internationale besøgende.
”Andelen af udenlandske besøgende har aldrig været så høj før,” siger direktøren, der straks tilføjer:
”Vi kan ikke leve af de danske indkøbere alene overhovedet. Indkøbere fra udlandet kommer ikke for at snuse og netværke, de kommer for at handle på stedet. Det er de udenlandske kunder, der lægger ordrer på messen,” siger han.
De udenlandske gæster var især fra nærmarkederne: Godt en femtedel fra Sverige, en tiendedel fra Norge og så ellers Tyskland og England samt nogle stykker fra Rusland. Sydeuropæiske indkøbere har der omvendt nærmest ikke været nogle af på messen.
Men Christian Gregersen mener, at den øgede udenlandske interesse for Danmark i bund og grund handler om kvaliteten af udstillere – på Gallery udstillede denne gang godt 350 brands:
”Vi har – i hvert fald på Gallery – nogle gode udstillere. De bliver bedre og bedre og mere internationale. Der er ikke så meget så kaldt ’dansk design’ længere. Den der generation af ’dansk dametøj’ er så småt ved at slippe. Og det tager selvfølgelig nogle sæsoner, før indkøberne finder ud af, at vi har de udstillere, der arbejder på at ændre profilen.”
Uvægerligt kommer vi ind på snakken omkring, hvorvidt vi skal have modeuger i både Stockholm, København og – i hvert fald lidt endnu – i Oslo?
”Der er kun plads til én international modeby i Skandinavien. Hvis vi alle sammen arbejder for det modsatte, så dør vi også alle sammen. Men må samarbejde om en destination,” siger han – og peger på København som denne:
”Problemet med Stockholm er, at de ikke har nogle internationale indkøbere til deres modeuge. Jeg ser faktisk ikke Stockholm som en konkurrent på handel. Men de har da bestemt nogle fine show, jeg meget gerne ville have til København.”