Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED, MODEUGE

Kabooki: CSR-mærkning skal være lettere at forstå

Besværlig research på bæredygtige tiltag og uforståelige certificeringsmuligheder. Ved lanceringen af det nye værktøj HOW TO BE NICE bliver der stillet skarpt på, hvordan CSR bliver simpelt.
Besværlig research på bæredygtige tiltag og uforståelige certificeringsmuligheder. Ved lanceringen af det nye værktøj HOW TO BE NICE bliver der stillet skarpt på, hvordan CSR bliver simpelt.

HOW TO BE NICE er et helt nyt værktøj, som skal hjælpe modevirksomheder med at lave deres egne etiske regelsæt, såkaldte ‘code of conducts’. Danish Fashion Institute står bag lanceringen, som er støttet af Danish Responsibility.

Et gennemgående tema for netop rundturen var de vanskeligheder, det kan volde virksomheder, at researche på bæredygtige tiltag og kæmpe sig gennem pjecer om uforståelige certificeringsmuligheder. Således stilles der ved lanceringen skarpt på, hvordan det bliver nemmere at opføre sig bæredygtigt. Erhvervs- og vækstminister Anette Vilhelmsen (SF) offentliggjorde i går værktøjet på CIFFs første dag med disse ord:

”Jeg vil gerne sætte fokus på bæredygtighed, fordi jeg tror det har vækstpotentiale i det kreative erhverv, mit spørgsmål til jer er nu, hvad jeg skal gøre?”

Erhvervs- og vækstministerens spørgsmål er rettet mod det panel, der er samlet på den stand, som det bæredygtige initiativ under Danish Fashion Institute, NICE, har på messen. Panelet består blandt andet af Kasper Eis, direktør for Kabooki, Jonas Eder-Hansen, udviklingschef hos NICE, og Eva Kruse, direktør for Danish Fashion Institute (DAFI).

Simplificer mærkningsordningen
”Man skal først og fremmest simplificere mærkningsordningen, ingen ved rigtigt, hvad det handler om – ikke engang branchen selv,” foreslår Kasper Eis og fortsætter:

”Det er svært for små virksomheder, hvis endog de store bliver skræmt af alt det, man skal sætte sig ind i,” forklarer han.

For eksempel har fødevarebranchen det kendte ‘Ø’-mærke, og det kan man muligvis bruge som udgangspunkt for en mærkningsordning i den kreative branche, tilføjer DAFI-direktøren:

”Hvis man nu udvidede Ø’et til noget branchespecifikt, ville modtagelsen og implementeringen fungere bedre, end det gør med de nuværende certificeringer,” forklarer Eva Kruse, og Anette Vilhelmsen bakker op.

”Når man kan finde ud af det i forhold til madvarer, kan man også med tøj,” fortæller hun, mens udviklingsdirektør i NICE, Jonas Eder-Hansen, supplerer:

Konkurer på at gøre det rigtige
”Det er vigtigt, for at vi på sigt ikke skal tabe konkurrencekraft på et marked, hvor der i stigende grad fokuseres på etiske retningslinjer og bæredygtige forretningskoncepter,” siger han og ministeren tilføjer til slut:

”Vi skal kunne konkurrere på at gøre det rigtige. Forbrugeren skal forstå, hvad prisen betyder. Hvad er den kontante pris, kontra hvad er prisen for samfundet,” slutter Anette Vilhelmsen.

”HOW TO BE NICE” er en del af NICE (Nordic Initaitve, Clean and Ethical) – et projekt drevet af 10 brancheorganisationer fra de fem nordiske lande. Målet med NICE er at positionere den nordiske modebranche som førende inden for bæredygtighedsdagsordenen og lade grøn omstilling være motor for vækst og innovation. NICE er startet af Danish Fashion Institute, hvor også sekretariatet er placeret. Læs mere om NICE her.