Deloitte-analyse: Dansk mode leverer
I dag lyder startskuddet til fem dages modeuge i København, der byder på 45 shows, fire messer og et væld af modebegivenheder for borgerne. Den officielle åbning af Copenhagen Fashion Week markeres ved en pressekonference i Københavns Rådhus.I dag lyder startskuddet til fem dages modeuge i København, tre modemesser og 45 shows og et væld af modebegivenheder for borgerne. Den officielle åbning af Copenhagen Fashion Week markeres ved en pressekonference i Københavns Rådhus, hvor adm. direktør for Danish Fashion Institute Eva Kruse traditionen tro byder velkommen.
”Vi har en bred vifte af shows i år. Alt fra de gamle, store veletablerede, til de små, kreative og unge,” indleder Eva Kruse. Også de meget unge får plads i rampelyset i år. Det er nemlig ikke kun de voksnes modeuge:
”Dette år styrker vi kendskabet til de danske børnetøjsmærker. Blandt andet vil der foregå fire modeshows, der kører sideløbende med de andre modeshows,” fortæller Eva Kruse.
Det handler om handel
Modeugen handler dog ikke primært om shows og glamour, men mere end noget andet: handel og forretning. I samarbejde med Deloitte har Danish Fashion Institute undersøgt hvordan branchen har det for tiden. I den forbindelse blev sløret for modeanalysen løftet.
Blandt andet beretter Modeanalysen at den samlede omsætning i branchen er faldet med 3,6 pct. i 2012 (og det samme for eksporten), men til trods for det, kom to tredjedele af modevirksomhederne ud med sorte tal på bundlinjen sidste år.
”Vores seneste opgørelse af indtjeningen hos tøjproducenterne viser, at fire ud af ti har givet overskud de seneste tre år. Det er jo ikke mange, men jeg tror, at fårene nu for alvor er blevet skilt fra bukkene. De sunde virksomheder har vist deres bæredygtighed, og det er dem, vi kommer til at se mere fra nu og i fremtiden”, uddyber Peter Mølkjær fra Deloitte.
Risikozone
Desuden viser tallene, at blot to ud af ti modefirmaer befinder sig i risikozonen for konkurs, hvilket er bedre end for mange andre erhverv i disse år. Derudover klarer modebranchen sig godt på nærmarkederne, og især eksporten til Sverige og Norge, som er steget med henholdsvis 9 og 7 procent.
”En voksende middelklasse rundt om i verden efterspørger godt design, og det kan dansk design levere,” fortæller Peter Mølkjær og fortsætter:
”Jeg spår at 2013 bliver et år, hvor de store tøjproducenter skal se mod nye markeder, så som Kina, Indien og Indonesien. Det er nemlig der middelklassen vokser, og det er her købekraften i særdeleshed vil ligge fremover,” forklarer han.
Bæredygtigt værktøj
Et andet område der skal fokuseres yderligere på er bæredygtigheden i branchen.
”Som det ser ud nu, er kun en ud af ti virksomheder engageret i bæredygtighed på et højt plan, og størstedelen af virksomhederne prioriterer ikke bæredygtige værktøjer som en del af virksomhedsstrategien,” forklarer Peter Mølkjær.
I forsøg på at forenkle processerne for virksomhederne lancerer Danish Fashion Institute og NICE (Nordic Initiative, Clean & Ethical) et nyt online værktøj som netop skal hjælpe modebranchen til at blive mere ansvarlig. Online-værktøjet, der er døbt ”How To Be Nice” lanceres i morgen.