Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE

Modeugens aktører: Chris Pedersen

Mød Covers redaktionschef Chris Pedersen; der pudser sine sko og sender sine hvide skjorter til rens forud for modeugen og hør, hvad han glæder sig allermest til.
Mød Covers redaktionschef Chris Pedersen; der pudser sine sko og sender sine hvide skjorter til rens forud for modeugen og hør, hvad han glæder sig allermest til.

Sædvanen tro kickstarter FashionForum Copenhagen Fashion Week med Modeugens Aktører. I dag kan du møde Covers redaktionschef Chris Pedersen. På det seneste har du kunnet følge ham på hans arbejde i udsendelserne Moderedaktørens Dagborg, der blev sendt på DR K.

Hvordan forbereder du dig til CFW?
Hvordan ser dine dage ud under selve CFW?

“Forbereder mig? Det kan jeg sgu’ ikke ikke. Produktionen af Cover fortsætter uagtet at modeugen er igang, så det handler om at aflyse sine private aftaler og forberede sig på en uges tid, hvor der ikke er tid til meget andet end redigering, planlægning, modeshows, receptioner, interviews og de sene nattefester. Foruden inspiration til indholdet af magasinet fungerer modeugen jo lidt som en fagfestival, hvor man får mødt samarbejdspartnere og kollegaer, som jeg ikke får hilst på i løbet af året, og på den måde plejer netværket.”

“Jeg plejer faktisk at være god til at se stort set alle shows, men går også meget op i at få set messerne og få talt med aktørerne i branchen så jeg foruden det modemæssige også er up to date med, hvordan det går overordnet med branchen. Som journalist er det vigtigt, at man ikke kun kender sæsonens farve men også er up to date med økonomien, antallet af indkøbere og international presse og at få en ide om, hvordan eksporten af dansk mode har det, og hvordan vores rygte er i udlandet. Det bruger jeg først og fremmest modeugen til at få et overblik over.”

Hvad forventer du at få ud af CFW?
“Inspiration til indeholdet i Cover: Tendensartikler og måske endda inspiration til navne, som man skal holde øje med både i mode og i kulturlivet. Mange af de danske designere er jo også blevet dygtige til at håndplukke og arbejde med talentfulde musikere, dj’s og skuespillere og på den være med til at rette fokus på kvinder og mænd, som vi gerne vil arbejde med i magasinet.”

“Det er ikke kun det på catwalken, som jeg finder interessant men også soundtrackene til de forskellige modeshows, gæsterne på forreste række, politkerne der udtaler sig og grafikere, makeupartister, frisører og stylister, som arbejder bag kulisserne. Alle er med til at definere den form for kultur, som vi fokuserer på og formidler i magasinet.”

Hvad ser du mest frem til?
“Der er mange ting. Peter Jensen har netop vundet Magasin du Nord-prisen, som blandt indbefatter et modeshow, som jeg glæder mig til at se, og Malene Birger viser sin 10 års-jubilæums-kollektion i Det Kongelige Teater. Wood Wood, Henrik Vibskov og Stine Goya er desuden på min top-liste over shows, der altid inspirerer, og så glæder jeg mig faktisk til at se, hvordan det egentlig går med branchen ligenu. Efter en del lange lange kriseår, er der virkelig brug for mere positive toner i branchen. Dem håber jeg på at høre.”

Har du nogle særlige rutiner eller ting du skal nå?
“De sidste par år har jeg været med i DRKs dækning af modeugen, som bliver optaget både før og under modeugen. Det skal jeg også være med i denne sæson, og det glæder jeg mig til. Ellers har jeg ingen rutiner udover at pudse skoene og sende de hvid skjorter til rens, så jeg ikke behøver at tænke over mit tøj. Der er rigeligt at stresse over ellers.”


Hvad betyder modeugen for dig professionelt?
“I forhold til dansk mode betyder den alt. Det handler om at fornemme de danske kollektioner, tale med andre aktører i branchen (og sladre) og generelt samle fundamentet for de næste seks måneders magasinproduktion.”

Hvad er din bedste modeugeoplevelse nogensinde?
“Sidste sæson var jeg så heldig at ende til en middag med den britiske modehistoriker Colin McDowell, som ahr besøgt Copenhagen Fashion Week flere gange. Jeg sad ved siden af ham hele aftenen, og det var superinspirerende at tale med ham. Ikke kun om dansk mode og talentudvikling men også om hans mangeårige karriere, hans blik på modeverdenen ligenu og hans røverhistorier. Det er et af de øjeblikke, hvor jeg satte virkelig stor pris på at jeg arbejder i denne branche, og jeg elsker de tilfældige møder under modeugerne, hvor man pludselig ender i samtale med en anden person, som vender ens’ blik på hovedet eller ser moden med andre øjne. Det elsker jeg jeg ved mit nuværende arbejde.”