Mandag Morgen: Bæredygtige fremskridt kræver positivt fokus
Mandag Morgen står bag initiativet Sustainia - et blik på verden, som den ville se ud, hvis al bæredygtig teknologi allerede var implementeret. Og nu omfavner Sustainia også modebranchen.Forestil dig en verden, hvor al viden, der findes om bæredygtighed, allerede er implementeret uden skelen til økonomi og besværlighed.
Forestil dig en verden, hvor alle biler er elbiler, alle tage er dækket med solcelleanlæg og al husholdningsaffald udnyttes til biogas. Og så har du Sustainia – og nu fokuserer Sustainia også på mode.
Sustainia er et bæredygtigt fantasiland, udarbejdet af Tænketanken Mandag Morgen med opbakning fra blandt andre Californiens tidligere guvernør Arnold Schwarzenegger og EU’s klimakommissær Connie Hedegaard, og som noget helt nyt har den reviderede anden udgave af bogen om Sustainia tilføjet et stort kapitel om modeindustrien – formuleret af Danish Fashion Institute i samarbejde med Source4Style.
”Fashion er vigtig sektor i forhold til bæredygtig omstilling. Modeindustrien har gemt sig lidt men er en af de mest svinende industrier, så hvis vi i samarbejde med modebranchen kan kommunikere, hvad bæredygtigt mode vil sige, er håbet, at vi kan gøre en bæredygtig tilgang mere attraktiv i industrien,” lyder det fra Laura Storm, der er adm. direktør for Mandag Morgen-initiativet Sustainia, til FashionForum.
Hun fortsætter:
”Hele Sustainias filosofi er, at vi aldrig får begejstret folk til forandring, hvis vi udelukkende samarbejder med politikere og erhvervsledere. Vi skal have fat i de modige personer inden for selve modeindustrien. De skal selv forstå, at det er attraktivt (at tænke bæredygtigt, red.), og formidle budskabet ud.”
Det nye kapitel om mode i Sustainia er formuleret af Danish Fashion Institutes udviklingsdirektør Jonas Eder-Hansen, der sidder som leder af NICE – Nordic Initiative Clean and Ethical, i samarbejde med Summer Rayne Oaks, der er medstifter af Source4Style, og onsdag løftedes sløret for tankerne om en kortsagt bedre modeindustri ved et arrangement på Galleri Weinberger i København.
Ifølge Sustainia kan fremtiden fx se sådan her ud, hvis vi sætter alle sejl:
”I Sustainia bruger modeindustrien kun de allerbedste materialer, fordi producenterne ved, at materialerne skal bruges igen på et senere tidspunkt, når tøjet returneres efter endt brug.” (fra anden udgave af bogen Guide to Sustainia)
Sådan lyder nemlig et af de bæredygtige drømmescenarier, der er på dagsordenen. Og på samme vis er shopping slet ikke shopping i Sustania, som det fremgår af det nye modekapitel:
”I Sustania har [konceptet] shopping veget pladsen for swapping, lånetøj, byttetøj og ’lejetøj’. Både online og offline kan du scanne dit tøj og tjekke hvordan det har påvirket gennem hele forsyningskæden.” (fra anden udgave af bogen Guide to Sustainia)
For Laura Storm har det været vigtigt at finde nye måder at adressere bæredygtighed på, hvor der i højere grad er fokus på, hvad der er muligt og på at give et positivt billede af fremtiden .
”Sustainia skal vise, hvor attraktivt et bæredygtigt samfund kan være i stedet for at pege fingre og prædike om, at vi står på afgrundens rand. Der skal fokus på muligheder og løsninger,” siger Laura Storm til FashionForum, inden hun slutter:
”Vi har store forventninger til Sustainia. Vi håber at vi kan være en katalysator for en ny diskurs, der er mere engagerende og fokuserer på, hvad der er ’in it for you’. Det er den tilgang, debatten har manglet.”
Se video om Sustainia her:
Læs mere om Sustainia (eksternt link)