Stine Goya: Samarbejde giver helt nye muligheder
Stine Goya for Adax er et godt eksempel på, at store, produktionsdrevne virksomheder og mindre, designdrevne firmaer med fordel kan slå pjalterne sammen og nyde godt af hinandens styrker.FashionForum stiller denne uge skarpt på samarbejder i den danske modebranche. Følg med de kommende dage og se, hvilke fordele eksperten, den kreative designer, det traditionsrige modehus og den utraditionelle partner ser ved modesamarbejder. Læs alle artiklerne her.
Resultatet af et samarbejde mellem et lille, kreativt firma og en ældre, traditionsrig virksomhed, blev en kollektion af tasker i rosa, grå og sort skind med guldbeslag. Trods de mange forskelle, er det lykkes parterne at skabe et vellykket produkt udfra ét fælles kriterium: Kvalitet. Det er selvfølgelig samarbejdet mellem Stine Goya og Adax, der er tale om. Nu, godt fire måneder efter lanceringen, deler Stine Goya sine tanker om projektet med FashionForum.
Hvorfor valgte du at samarbejde med Adax?
“Jeg har stor respekt for den kvalitet, som Adax repræsenterer i deres produkter. Grunden til at jeg sagde ja til dette samarbejde var, at jeg kunne identificere mig med deres værdier, og at vi havde det samme ønske for resultatet af samarbejdet.”
Hvorfor ville Adax gerne samarbejde med jer?
“Mit indtryk er at Eugen (Eugen Silfen, stifter af Adax, red.) så os som en interessant samarbejdspartner på grund af vores brand og den designæstetik, som er repræsenteret i vores kollektioner og som er anderledes end de produkter Adax normalt tilbyder. På den måde havde vi måske mulighed for at tilføre taskekollektionen noget, som man ellers ikke forbinder med deres produkter. Samtidig tror jeg også, at han kan identificere sig med og respektere det brand, vi repræsenterer – ligesom vi gør med Adax.“
Adax og Stine Goya er to forskellige typer virksomheder, med to vidt forskellige produkter og kundegrupper. Hvordan er forskellene kommet til udtryk i samarbejdet?
“Jeg synes, at vi har komplementeret hinanden godt i processen. Selvom vi er to forskellige typer virksomheder, er kvalitet en afgørende faktor i både deres og vores produkter, hvilket har været et fælles udgangspunkt for samarbejdet. De mest interessante samarbejder opstår egentlig ofte imellem virksomheder, som ikke nødvendigvis repræsenterer det samme felt, da man hermed har mulighed for at udfordre og lære af hinandens ekspertise og forskelligheder.”
Hvad har været den største udfordring?
“Som designer er jeg meget kompromisløs i processen, især når det gælder kvalitet, udtryk og farver. Det færdige resultat skal være, som jeg oprindeligt har tænkt mig, og mange vil derfor nok opfatte mig som stædig. Men for at opnå de bedste resultater mener jeg, at det er vigtigt hele tiden at stræbe efter det bedste. Dette har nok været den største udfordring, da indfarvningen af læder er mere kompliceret end de tekstiler vi, har i vores egne kollektioner. Det er derfor sværere at opnå de rigtige farver, men det lykkedes os i sidste ende, så jeg er meget tilfreds med resultatet af blandt andet farverne i kollektionen.”
Hvordan er resultatet af samarbejdet blevet modtaget?
“Det er altid spændende at se modtagelsen af ens arbejde, for selvom vi selv er glade for resultatet, er det ikke altid ensbetydende med at andre er enige. Men vi har fået positiv respons og en stor anerkendelse både herhjemme og i udlandet.“
Er dine forventninger til samarbejdet blevet indfriet?
“Jeg havde et ønske om at designe tasker, som er i tråd med mit eget designunivers, hvor design, kvalitet, detaljer og elegance er nøgleordene, kombineret med Adax’ ekspertise inden for materialer. Mine forventninger til samarbejdet var høje ud fra vores fælles ambitioner, og jeg synes helt klart, at jeg har fået dem indfriet.”
Kunne du forestille dig at samarbejde med en anden virksomhed igen?
“Jeg har altid været åben overfor forskellige samarbejder, da det giver mig mulighed for at opnå nye muligheder og udfordringer som designer. Igennem et samarbejde, som Stine Goya for Adax, fik jeg mulighed for at beskæftige mig med noget, som jeg ikke normalt har mulighed for i mine egne kollektioner. Så ja, jeg ser også frem til flere interessante samarbejder i fremtiden!
Lige nu har vi fx et samarbejde med Weekday om en kollektion, der kommer i butikkerne her i november. Det er et samarbejde, vi har lavet flere gange, som både samarbejds- og salgsmæssigt har været en stor succes, så vi er glade for endnu engang at præsentere en kollektion i samarbejde med dem.”
Om Stine Goya: Efter at have taget sin afsluttende eksamen ved Central St. Martins i London, grundlagde Stine Goya virksomheden i eget navn i 2006. Universet er drømmende, silhouetterne legende og printene genkendelige.