Netbutikker betaler kassen for levering
Levering er en stor post på budgetterne i de danske webbutikker. FDIH hjælper dig med at blive klogere på, hvordan du tackler udfordringen.E-handel via mobile enheder gør, at vi kan handle her og nu, og vi forventer hurtig levering: ”Jeg vil have mine varer i dag og – helst inden for en 1 time,” lyder kravet ofte.
Udfordringen for netbutikker er at imødekomme den forventning. Allerede i dag bruges der flere penge på logistik end på markedsføring. Det skriver FDIH.
Den utålmodige forbruger
Som forbruger er du online 24/7, så du kan tjekke mails, facebook-opdateringer, varer, gode tilbud og shoppe, uanset om du venter hos lægen, kører i tog, i pauser på arbejdet osv.
Den tilgængelighed og uafhængighed af tid og sted får afsmittende effekt på dine forventninger til alle led i handelsprocessen – også leveringen. Logistik og dermed levering skal kunne matche de hurtige tekniske løsninger.
Allerede i dag – og endnu stærkere i fremtiden vil forbrugeren mene, at e-handel ikke er i orden, når han/hun skal vente 2-3 dage på af få en pakke leveret på hjemmeadressen – eller hente den posthuset, når de har åbent.
Konkurrence på pris, hurtighed og pålidelighed
“Leveringsomkostninger, hurtighed og pålidelighed er afgørende for, at forbrugeren oplever en tilfredsstillende afslutning på handlen. Vi ved fra FDIHs brancheanalyse, at netbutikkerne i gennemsnit har distributionsomkostninger på 3,8 pct. af omsætningen, mens de kun bruger 2,6 pct. på online markedsføring. Lagerstyring og levering er afgørende konkurrenceparametre,” siger adm. direktør Annette Falberg fra FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, og fortsætter:
“Det handler kort sagt om at gøre det smartere og billigere – og ikke mindst hurtigt. Kunden er meget prisfølsom, og al erfaring fra netbutikkerne viser, at jo hurtigere varen leveres, jo mindre er sandsynligheden for, at kunden fortryder og returnerer den inden for den lovfæstede fortrydelsesfrist.”
Udviklingen stiller krav og udfordringer til logistikløsningerne i fremtiden, hvor løsningerne både kan skabes i egne selvejede lokaliteter og på centrale knudepunkter.
Det er også et konkurrenceparameter, at returvarer også kan håndteres nemt, billigt og fleksibelt for kunden. Den lovbestemte fortrydelsesret og adgang til returnering inden for 14 dage er en helt særlig – og ofte kostbar – udfordring for netbutikkerne i forhold til den fysiske detailhandel. I gennemsnit går 1,7 pct. af alle varer retur til netbutikken – med store udsving i forhold brancherne.
Fremtidens udfordringer ifølge FDIH:
- Hurtigere distribution
- Levering, hvor kunden er – arbejde, hjemme, på cafeen, hos vennerne osv.
- Billigere distribution (også for kunden) – kan det fx svare sig at butikken betaler fragten?
- Enkel adgang til returnering
- Miljøspørgsmålet – er distributionen bæredygtig?
- Eget lager eller lagerhotel?
Se mere på FDIH.dk