Bestsellers ejer og topchef Anders Holch Povlsen har så stor tiltro til sine egne produkter, at han nu kaster tøjkoncernen ud i en markant satsning. Bestseller vil åbne 50 nye Only-butikker de næste 12 måneder. Det skriver Børsen.
Dermed går tøjkoncernen mod strømmen. Lige nu er butikker presset af både den økonomiske afmatning og en stigende handel på internettet. En analyse fra revisionsvirksomheden Vistisen & Lunde viser, 42 procent af landets modetøjsbutikker kørte med underskud i 2011. Året før var tallet 37 procent.
Den tendens blæser Bestseller-ejeren dog på.
“Alle vores kæder skal gerne vokse, og nu har vi lavet nogle nye ting med Onlys koncept, som vi tror, åbner nye muligheder for os,” siger Anders Holch Povlsen, der ikke afviser, at satsningen kan blive endnu større. Først vil han dog afvente reaktionen på det nye Only.
“Vi sætter ikke en masse tal på, men spiser lige brød til. Først skal de nye butikker åbne, sælge varer og vise resultater, før vi beslutter noget om yderligere udvikling,” siger han ifølge Børsen.
Bestseller sidder på en stribe storsælgende mærker og butikskæder. De største er Jack & Jones og Vero Moda. Nu er det så planen, at Only skal vokse, og det, der skal trække nye kunder ind fra gaden, er et bredere sortiment. De nye Only-butikker skal simpelthen komme ud over det denim-tunge sortiment, de er præget af i dag.
Bestseller har i dag 330 Only-butikker. De er blot en del af Bestseller-imperiet, der enten på egen hånd eller via franchise-aftaler har omtrent 3.000 konceptbutikker i hele verden. Heraf ligger de 300 i Danmark.
Koncernen har globalt over 12.000 medarbejdere. Omsætningen endte i regnskabsåret 2010/11 på 17,4 milliarder kroner. Resultatet før skat endte på 2,4 milliarder kroner.
Kilde: Business.dk