Tidligere Lego-direktør til jysk strømpefabrik
Martin Pedersen Strømpefabrik i Herning har fået en af landets kendte - og til tider ombruste - erhvervsfolk i formandsstolen.Martin Pedersen Strømpefabrik i Herning har fået en af landets kendte – og til tider ombruste – erhvervsfolk i formandsstolen. Det er Poul Plougmann, der kan skrive direktionsposter – og fyresedler – fra en række kendte virksomheder som Lego og B&O på CVet.
Nu gælder det en mindre virksomhed, hvor han har fået rollen som konsulent og samtidigt indgår i bestyrelsen som formand. Sammen med hustruen Anna Plougmann driver han en rådgivnings- og investeringsvirksomhed.
I dette tilfælde er han dog kun i konsulent-rollen og har ikke investeret i Martin Pedersen Strømpefabrik. Samtidig med Poul Plougmann er Jørgen Lund Nielsen, der blandt andet er formand for bestyrelsen i børnetøjsvirksomheden Joha, også indtrådt i bestyrelsen.
Minus til plus
Martin Pedersen Strømpefabrik kom ud af seneste år med et minus på en million kroner før skat. Poul Plougmanns bud på fremtiden for Herning-virksomheden er at holde fokus på kerneproduktet – strømper.
Derfor vil børnetøjet fremadrettet heller ikke være en del af virksomhedens produktprogram, mens huer og halstørklæder ses som tilbehør og bibeholdes.
“Vi skal fokusere på det, vi er gode til,” siger han.
Den fremtidige strategi betyder derfor et farvel til både brandet Funch og administrerende direktør Henriette Funch, der kom ind i virksomheden i forbindelse med, at hendes egen virksomhed blev fusioneret ind.
Hun nåede at sidde i stolen som administrerende direktør i fem måneder. Hun har ifølge Poul Plougmann selv valgt at forlade posten og har også solgt aktierne og forladt bestyrelsen.
Henriette Funch har over for Herning Folkeblad ikke ønsket at kommentere beslutningen, som hun kalder udramatisk.
Ny direktør
Bestyrelsesformand Poul Plougmann venter at have en ny direktør på plads i løbet af kort tid.
“På lang sigt vil ændringerne blive synlige for kunderne, men lige nu arbejder vi intenst på efteråret 2013, og der er en del responstid, før forbrugerne kan se noget,” siger Poul Plougmann.
Han mener, at virksomhedens udfordring har været, at der har været meget fokus på teknologi og produkter. Der er brugt en del ressourcer på at rykke produktion til Letland, og det har trukket tænder ud.
“Man kan sige, at virksomheden er gået fra håndværk til industri og nu skal have styr på produktion og markedsudvikling. Næste år vil MP Strømper se helt anderledes ud,” siger Poul Plougmann.