Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Smartguy på vej med børsintroduktion

Selskabet med base i Jyderup på Sjælland er på trapperne med en børsintroduktion, der ventes allerede i indeværende kalenderår.
Selskabet med base i Jyderup på Sjælland er på trapperne med en børsintroduktion, der ventes allerede i indeværende kalenderår.

Den danske forhandler af modetøj på internettet Smartguy har fået vokseværk.

En aggressiv vækststrategi løftede i det forgangne år omsætningen i selskabet med 43 pct. fra 238,3 mio. kr. til 340,2 mio. kr., men langt mere kan være på vej. Det skriver Epn.dk.

Selskabet med base i Jyderup på Sjælland er på trapperne med en børsintroduktion, der ventes allerede i indeværende kalenderår.

Målet er at opnå en pengeindsprøjtning på et trecifret millionbeløb, og noget kunne tyde på, at investorerne er klar til at sætte penge i det hurtigt voksende tøjfirma.

“Det går godt. Vi er rigtig glade,” siger Smartguy-direktør Nicolai Kærgaard til epn.dk.

Turbo på væksten
Mere vil han ikke fortælle om børsintroduktionen.

Han forklarer dog, at pengene skal bruges til at fortsætte ekspansionen i de kommende år, hvor målet allerede i indeværende regnskabsår er en omsætning på knap en halv mia. kr.

Selskabet har de seneste år bredt sit tøjkoncept til en række nye markeder, og foruden Danmark er Smartguy repræsenteret i op mod 20 lande med forskellige salgskanaler, der præsenterer kunderne for omtrent 1.000 forskellige tøjmærker.

Den proces skal fremover løftes yderligere af provenuet fra børsintroduktionen.

“Det skal støtte op under vækstplanerne, der skal have lidt mere turbo. Der er en række lande, hvor vi ser et kæmpe potentiale, hvor der ikke er ikke fundet vindere. I Finland, Holland og Spanien er der eksempelvis et stort potentiale for modetøj online. Vi har 12 års erfaring, og vi har øvet os på det nordiske marked, så nu er vi klar til at give den gas,” fortæller Nicolai Kærgaard, der var den ene af fire stiftere i 2000.

Mulige opkøb
Det er forholdvis enkelt for Smartguy at brede konceptet til andre lande, fordi salget foregår via en hjemmeside, der groft sagt bare skal oversættes til et andet sprog. Lidt afhængigt af hvor omfattende salgsindsatsen skal være, bliver der så samtidig investeret i en lokal kundeservice, som det eksempelvis er sket i Tyskland.

En del af væksten kan dog også komme gennem opkøb af mindre spillere på markedet for online tøjsalg.

“Vi kigger på spillere på nøglemarkeder, som vi godt kunne tænke os at være på. Det kunne give en større kundebase, og så kunne man få et team af folk inden for køb og marketing med lokal viden. Men der ligger ikke noget stort køb forude. Det er i højere grad mindre virksomheder,” siger Nicolai Kærgaard.

Et planlagt sats
Mens selskabets toplinje løftede sig ganske betydeligt i det forgangne år, så er der tilbagegang at spore i bundlinjen, hvor resultatet før skat landede på 11,6 mio. kr. Det er et pænt fald fra de 26,3 mio. kr. året forinden, og forklaringen er ikke overraskende den kraftige ekspansion.

“Det er det, vi kalder et planlagt sats, fordi der vil være nogle år, hvor vi bruger nogle penge på at komme udover landegrænserne og får etableret os. Og vi er faktisk ret stolte over, at vi tjener penge i år, hvor den har fået med alt, hvad den kunne trække i de nye lande. Vi har ansat en hel del nye folk,” siger Nicolai Kærgaard velvidende, at lønomkostningerne i det forgangne år voksede med 56 pct. til godt 53 mio. kr.

Selskabet har en egenkapital på 57,8 mio. kr.

Kilde: Epn.dk.