Hollywoods foretrukne juvelér vil sælge butikkerne
Juveleren Harry Winston, der har leveret diamanter til Hollywood-starletter fra Marilyn Monroe og frem til i dag, vil sælge butiksdelen af forretningen og fokusere på minedrift.Juveleren Harry Winston, der har leveret diamanter til Hollywood-starletter fra Marilyn Monroe og frem til i dag, vil sælge butiksdelen af forretningen og fokusere på minedrift, skriver business.dk.
Diamanter er en piges bedste ven, sang Marilyn Monroe. Og når Hollywood-divaen over dem alle skulle finde sine nye bedste venner, så gik hun til Harry Winston.
I stedet for selv fremover at hænge funklende sten om halsen på de rige og berømte ønsker Harry Winston Diamond Corp nu i stedet at få sorte fingre. Firmaet ønsker nemlig at sælge juvel- og ureforretningerne fra og i stedet fokusere på minedrift, skriver Reuters.
“De ønsker at sælge de dele fra og henvender sig nu til potentielle købere,” siger en unavngiven kilde tæt på forløbet ifølge nyhedsbureauet.
Nyheden om det potentielle frasalg har sendt aktierne op med 3,67 pct. Værdien af Harry Winstons retail-del skulle angiveligt være på 776 mio. dollars.
Prisen for et salg kan dog vise sig at være endnu højere baseret på de seneste handler i den branche, mener analytiker.
“Ser man på de tidligere handler, så er spændet relativt bredt, men mest relevant er LVMHs overtagelse af Bulgari i 2011,” siger Irene Nattel fra RBC Capital Markets.
LVMH (Luis Vuitton Möet Hennesy, red.) bød dengang ifølge Reuters 3.7 mia. euro for Bulgari, hvilket var 60 pct. over den gennemsnitlige pris på aktien i månederne op til salget.
LVMH skulle angiveligt stadig være på udkig efter nye opkøb og ifølge Irene Nattel kan det betyde en salgspris på 1,2 mia. dollars eller 14 pct. per aktie.
Harry Winston Diamond Corp har tidligere meldt ud, at selskabet ønsker at udvide mineaktiviteterne i Canada. Her ejer man allerede 40 pct. af en mine sammen med det britiske mineselskab Rio Tinto, der ejer resten.
Harry Winston startede forretningen i 1924, men blev for alvor kendt, da Marylin Monroe refererede til juveleren i sangen “Diamonds Are a Girl’s Best Friend”. Den dag i dag låner firmaet stadig de eksklusive sten ud til det halve af Hollywood, når der skal spadseres op og ned af den røde løber ved Oscar-uddelingen.
Kilde: business.dk