Sådan sikrer du den rigtige pris - forbrugerne kan snyde
Hvis du ikke sikrer dig en tydelig prissætning af dine varer - eller checker for trykfejl - kan forbrugerne kræve andre priser.I samarbejde med FashionForum.dk bringer advokat Christina Wiesner, der er partner i NORDIA Advokatfirma og arbejder med immaterialret og alt, der vedrører modebranchen, en række indlæg om alt fra kontraktforhold til varemærkerettigheder. Denne gang handler det om markedsføring på blogs. For yderligere information, kontakt Christina Wiesner: cwi@nordialaw.com.
I en butik skal forbrugeren tydeligt kunne se, hvad varerne koster. Det vil sige, at prisen skal være oplyst enten ved mærkat på selve tøjet, på en hyldekant eller et lignende skilt. Dette gælder for alt hvad der ligger fremme til salg i butikken. Derudover skal forbrugeren let kunne se prisen på de varer, som står i udstillingsvinduet.
Med enkelte undtagelser skal der også være oplyst en enhedspris for varen. Det er som udgangspunkt prisen pr. kilo, liter, mm. Så kan forbrugeren nemmere sammenligne priserne på varer.
Forbrugeren kan normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket – også selvom der er sket trykfejl. Der er dog nogle undtagelser. Det kan fx være en vare, som en anden kunde har flyttet over på et bord med udsalgsvarer. Forbrugeren kan heller ikke få varen til den forkerte, lave pris, hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl.
Det kan fx være et prisskilt fra en billig vare, der er faldet ned på en meget dyr vare, eller der kan være trykt et nul for lidt på et prisskilt. I sådanne situationer er fejlen åbenlys, og forbrugeren får ikke den uforholdsmæssige rabat. Er fejlen ikke åbenlys, binder den lave pris butikken.
For netbutikker gælder, at prisen skal kunne findes på den side hvor varen vises, samt at den oplyste pris skal indeholde alle uundgåelige tillæg som afgifter, moms mm. Omkostninger der kan undgås, som fragt, må gerne stå separat, men de skal oplyses inden forbrugeren accepterer købet.
Hvis der er fejl på priserne i en netbutik, er butikken bundet af fejlprisen når købet accepteres, medmindre fejlen er åbenlys for forbrugeren. Netbutikken kan dog på deres hjemmeside tage et forbehold for, at købet først er bindende, når begge parter har accepteret det. På den måde kan netbutikken fange forkerte priser, før købet er bindende. Et sådant forbehold skal være klart og tydeligt for at være gyldigt.