LVMH taber fart - langsomste vækst i tre år
Den franske luksusgigant med mærker som Givenchy, Céline og Kenzo under bæltet kan fremvise langsomste vækst i tre år dette kvartal.En imponerende omsætningsvækst – 22 pct. – til trods må luksusgruppen LVMH, der blandt andet tæller mærker som Louis Vuitton, Marc Jacobs og Givenchy, alligevel forlade regnskabsårets tredje kvartal med den langsomste vækst i tre år. Det skriver blandt andre FashionUnited.co.uk.
Årsagen skal ifølge LVMH selv findes i en faldende efterspørgsel på især lædervarer og ure. Omsætningen på mode- og lædervarer faldt til 4 pct. i tredje kvartal, mens omsætningen på ure steg 1 pct.
Huset kan ellers prale af en omsætning på 19,9 mia. euro, hvilket svarer til ca. 148 mia. kr., i de første ni måneder af 2012, men sammenlignet med tidligere vækstrater, kunne dette alligevel se bedre ud.
En analytiker fra investeringsbanken Citigroup i London sagde til Bloomberg, at omsætningen var endog ’skuffende’.
Et lyspunkt var dog LVMH’s detailsegment, der blandt andet tæller det store kosmetikforretning Sephora i ILLUM i København. I butiksleddet så LVMH nemlig en stigning på 20 pct. i omsætningen, og ifølge koncernen selv er det især Kina og Rusland, der trækker i rigtig retning.
Isoleret set steg omsætningen med 15 pct. i tredje kvartal og havnede således på 6,9 mia. euro, svarende til ca. 51 mia. kr., og på et pressemøde i Paris understreger LVMH at de stadig ser optimistisk på hele året. Alligevel måtte gruppen sin aktie falde markant oven på meldingen om den sløve(re) vækst – aktien faldt 1,6 pct., hvilket blev endnu mere tydeligt stillet over for det fald på blot 0,9 pct., det franske benchmark-indeks foretog.