Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
KARRIERE, MODEUGE

Ole Yde: Det handler om at forføre

Ole Yde vil fortælle den fulde historie - og det betyder en udvidelse af kollektionen.
Ole Yde vil fortælle den fulde historie - og det betyder en udvidelse af kollektionen.

For Ole Yde er forførelsen central – den gode fortælling skal forføre de kvinder, der køber hans drømmende, flagrende kjoler i silkechiffon og organza. Og forførelsen går også igen som rød tråd i designerens showroom under den franske modeuge, hvor en eksklusiv hotellejlighed danner basen for både Ole Yde og Georg Jensen.

Den danske designer, der selv kalder sit tøj demi-couture, har nemlig indgået et samarbejde med Georg Jensen. Det danske smykke- og livsstilsbrand viste en række af sine arkivsmykker – udvalgt af Ole Yde selv – på modellerne til Ydes show under Copenhagen Fashion Week sidst, ligesom han har holdt show i Georg Jensens sølvsmedje i København tidligere.

”Det er et helt naturligt samarbejde. Smykker er en af mine største passioner, og jeg har faktisk engang arbejdet hos Georg Jensen på Amagertorv,” siger Ole Yde, mens Ulrik Garde Due, adm. direktør i Georg Jensen, grinende tilføjer, at designeren sikkert ved mere om sølv end mange andre hos Georg Jensen.

Kunder i alle aldre
”Det går rigtigt godt,” siger Ole Yde helt overordnet, da snakken falder på hans virksomhed, hvor de er ti ansatte. Og spørger man ind til, hvilken kvinde designere forestiller sig, når han designer, kommer svaret med slet skjult stolthed i stemmen.

”Noget af det jeg er rigtig glad for er, at jeg har kunder i alle aldre – de yngste er i starten af 20’erne, mens den ældste er over 80,” siger han, og tilføjer, at fortællingen er kernen i hans brand.

”Det handler om at forføre folk og fortælle en historie. Jeg vil gerne gøre det til en hel historie.”

At få lov til mere
Men for at fortælle den helt rigtige – fuldendte – historie vil Ole Yde gerne udbygge sin kollektion. Og dér kommer en modeuge i Paris ind i billedet, for skal kollektionen udvides, skal der vækstes udenfor Skandinavien.

”Skandinavien er et rigtig godt marked, som jo også er her vi startede. Men jo mere vi udvider, jo flere forskellige typer kan jeg designe til – og så kan jeg få lov til lidt mere,” siger han om kollektionen, der bliver produceret i Italien.

”Og så har vi vores private kunder, hvis ordrer vi laver i vores eget atelier,” lyder det.

Et rart sted at være
Når man taler med Ole Yde, kan man mærke, at hans passion for sit arbejde gennemsyrer alt.

”Jeg har altid vidst, at det var det her, jeg ville lave. Og så har jeg arbejdet benhårdt og målrettet efter at opnå det,” siger designeren, der startede på den daværende Danmarks Designskole, men tog orlov efter noget tid.

”Derfra skete der bare en masse ting og så udviklede det sig stille og roligt,” fortæller han om den virksomhed, han grundlagde i 2005, men som først var fuldt udbygget med åbningen af en butik for tre år siden.

Og fordi passionen er så central for designeren, er det vigtigt, at han og hans ansatte har det godt.

”Folk skal altså være ordentlige. Vi bruger så meget tid på det her. Og så skal det altså være et rart sted at være,” afslutter han.