Reebok i modgang
Den tyske Adidas-koncern, verdens næststørste producent af sportstøj, må nu sænke forventningerne til omsætningen i brandet Reebok.Den tyske Adidas-koncern, verdens næststørste producent af sportstøj, må nu sænke forventningerne til omsætningen i brandet Reebok.
Det sker efter et skuffende regnskab for andet kvartal, hvor omsætningen faldt med 26 pct. og svindel i selskabets indiske afdeling blev afsløret. Det har kostet selskabet 1,5 mia. kr. og resulteret i tabet af en vigtig sponsoraftale indenfor amerikansk fodbold. Forventningerne til årets omsætning er nu nedjusteret fra 22,4 mia. kr. til 14,9 mia. kr.
I 2005 blev Reebok opkøbt af Adidas for 3,8 mia. euro, hvor det i starten oplevede fremgang, men siden er gået ned ad bakke. Nu håber koncernen at vende udviklingen med nye produkter, som fokuserer på crossfit, løb, yoga og dans.
Krisestemningen præger dog ikke resten af Adidas-koncernen, som forventer at salget i hele gruppen vil stige med ca. 10 pct., i 2012 til 17 mia. euro. Siden årsskiftet er Adidas-aktien steget med 30 pct., som følge af en øget markedsandel.