Hidtil har den parisiske messe Who’s Next, der blandt andet tiltrækker danske brands som Bruuns Bazaar, Ganni, Rabens Saloner og Rützou, fundet sted her i september, men denne gang havde messeledelsen truffet den radikale beslutning at rykke datoerne to måneder fremad, så brandsene i stedet kunne vise deres kollektioner allerede i slutningen af juni.
Og det er slet ikke forkert, mener Nikolai Klausen, der er eksport- og adm. direktør hos Rützou.
”Jeg er meget glad for, at vi er flyttet. Vi har agent i Frankrig, og hun har været rigtig tidlig til at aflevere ordrerne. Det er vigtigt for os, at de franske indkøbere kan give besked tidligt,” siger direktøren Nikolai Klausen. For det danske brand Rützou tegner Frankrig sig nemlig for knap 20 pct. af den internationale omsætning – med andre ord:
”Frankrig er et af vores gode markeder og bestemt et af de vigtigste,” understreger Nikolai Klausen.
Tidlig føling med modehits
Og derfor er det rigtig fint så tidligt på sæsonen at få føling med, hvilke styles der hitter og skal sættes i produktion, forklarer han. Og rent logistisk er det også til at finde ud af:
”Det er lidt som med et cirkus. Man piller ned et sted og sætter op et andet sted. Vi må have to kollektioner i gang, fordi det, der udstilles i Paris, ikke kan nå til Berlin. Men så har vi til gengæld et rigtigt fint samarbejde med gode kollegaer i branchen, og vi hjælper hinanden med at få det til at lykkes
Status quo med pil opad
Når det handler om trafikken på messen, mener Nikolai Klausen imidlertid, man må slå koldt vand i blodet:
”Nej, der var ikke fyldt op. Der var én dag med travlhed, men ellers var der ret stille. Lad os kalde det status quo med positiv pil opad. Der er ingen tvivl om, at de internationale indkøbere lige skal vænnes til, at messen ligger tidligere. Det er jo et nyt rejsemønster,” siger han
Giv tid, giv tid
Samtidig understreger han, at man – når den nye planlægning har fået lidt tid til at modne – faktisk kan optimere sin indkøbsproces, hvis messerne ligger tidligere:
”Man skal jo ikke flyve frem og tilbage i samme grad. Hvis man nu kommer fra Japan, USA eller Mellemøsten, kan man udnytte, at man allerede er i Europa (Paris). Og så tage direkte videre til Tyskland, etc., Det er min opfattelse at alle som udstiller i Paris skal have tålmodighed og fortsat bakke op om denne fremrykning de næste par år.”
Og når de resterende messer ruller ud over den franske hovedstad om en uge, er Rützou da også stadig repræsenteret, men udelukkende gennem agentur i showroom.