Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Wear: Nyt eksportinitiativ motiverer virksomhederne

Fra starten af september forenklede Eksportrådet reglerne for, hvilke SMV’er der kan få eksportstøtte. De nye regler betyder, at 1500 flere virksomheder nu får adgang til Eksportrådets tilskudsprogrammer.
Fra starten af september forenklede Eksportrådet reglerne for, hvilke SMV’er der kan få eksportstøtte. De nye regler betyder, at 1500 flere virksomheder nu får adgang til Eksportrådets tilskudsprogrammer.

Fra starten af september forenklede Eksportrådet reglerne for, hvilke SMV’er (Små og Mellemstore Virksomheder, red.) der kan få eksportstøtte. De nye regler betyder, at 1500 flere virksomheder nu får adgang til Eksportrådets tilskudsprogrammer.

Hos Wear, Dansk Erhvervs brancheforening for tøj- og tekstil, er man godt tilfredse med det nye tiltag, så endnu flere af Danmarks mindre virksomheder kan få hjælp til at afsætte sine varer.

”Hos Wear bydes Eksportrådets nye forenkling af definitionen af små- og mellemstore virksomheder, så flere af de mellemstore virksomheder nu også får adgang til Eksportrådets tilskudsprogrammer, velkommen,” siger Torben E. Hoffmann Rosenstock, sekretariatsleder hos Wear, til FashionForum.dk.

Slå igennem nye steder
Med de nye regler kan virksomheder med op til 100 ansatte og en årlig omsætning på op til 150 mio. kr. omfattes af SMV-definitionen. Og samtidig anvender Eksportrådet nu kun en SMV-definition i stedet for tre – og det betyder, at alle SMV’er nu har meget nemmere adgang til bl.a. eksportfremstød og eksportstart.

”Med den nye udvidelse af definitionen er der skabt et bedre fundament for, at de større eksportvirksomheder nu også kan slå igennem på vækstmarkederne,” lyder det fra Torben E. Hoffmann Rosenstock, der påpeger, at netop de større virksomheder i mange år ikke har kunne finde det rigtige ben at stå på.

”Mange af de mellemstore virksomheder har hidtil siddet lidt mellem to stole, da de har været for store til at kunne blive omfattet af Eksportrådets tilskudsordninger, og så alligevel har været for små til at kunne lege med de store,” siger han.

Virksomheder motiveres til eksport
Hos Wear mener man, at det nye tiltag kan virke opmuntrende på de danske virksomheder, der ønsker at styrke deres eksport.

”Med den nye udvidelse motiveres de mellemstore virksomheder til at forsøge sig på eksportmarkederne, samtidig med at der holdes fokus på de små virksomheder – det er vi hos Wear rigtig godt tilfredse med,” slutter sekretariatschefen.

Eksportrådet rådgav mere end 2300 SMV’er i 2011.

Læs mere om Eksportrådets nye tiltag lige her.