Burberry mærker krisen
Tirsdag gik et gys gennem investorerne i det britiske luksusbrand Burberry. Brandet meldte nemlig ud, at man sænker forventningerne til i år. Og det fik aktiekursen til at falde med 21 pct. til 10,88 pund pr. aktie.Tirsdag gik et gys gennem investorerne i det britiske luksusbrand Burberry. Brandet meldte nemlig ud, at man sænker forventningerne til i år. Og det fik aktiekursen til at falde med 21 pct. til 10,88 pund pr. aktie. Det skriver Business.dk.
De nye forventninger til resultatet før skat er nu i den lave ende af spændet mellem 407 og 455 mio. pund (ca. 3,8-4,2 mia. kr., red.) og er overraskende, fordi Burberry og en lang række andre luksusmærker i høj grad har kunne modstå krisen, på grund af stor vækst i Kina.
Luksusmærket forsøgte i går at brede krisen ud til et mere generelt problem.
“Vi ved, vi ikke er alene (…). Kina er en væsentlig faktor til nedgangen,” siger Burberrys finansdirektør Stacey Cartwright.
Ifølge analytikere på Financial Time kan Burberrys tilbagegang ses som en indikator på, at markedet for luksusprodukter er ved at blive trægere – men det modsiges på den anden side af Hèrmes, der senest i august opjusterede forventningerne til 2012.
Kina-analytikeren Paul French fra Mintel peger desuden på, at Burberry kan have fejllæst de kinesiske forbrugere, da Burberrys håndtasker ifølge ham er for afdæmpede i forhold til kineserne, der gerne vil skinne igennem med deres rigdom.
Kilde: Business.dk.